Svar: Rutiner og 3-holdsskift
24. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
For mig at se, så må det vigtigste i forhold til rytme og rutine være, at børnene spiser nogenlunde på samme tid (altså samtidig) og også på nogenlunde samme tidspunkt hver dag.
Det har normalt stor betydning for overskudet, hvis man kan få tvillinger til at spise på nogenlunde samme tid, så de også sover samtidig osv. I forvejen er der meget arbejde med to og ligger deres rytme fuldstændig forskudt, så er det svært at hænge sammen som forældre ... Så at børnene spiser samtidig, bliver putte samtidig osv. er vigtigt.
Derudover er det af stor betydning for vores indre ur, at vi spiser på nogenlunde faste tidspunkter hver dag og det vi spiser spiller også ind. Det passer f.eks. til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove. Så på sigt, vil det være rigtig godt, at måltiderne ligner hinanden og at den mad du giver børnene passer til en 'normal' rytme, hvis du forstår hvad jeg mener.
Lige nu hvor de skal have mælk, så betyder det mindre, hvorvidt de får flaske eller bryst. Det er vigtigt at de spiser på nogenlunde samme tid hver dag - men af mindre betydning hvordan. Jeg synes I skal gøre det, som fungerer bedst og det gør ikke noget at de nogle gange får mælk af far om formiddagen og andre gange om aftenen. Det er helt fint og helt okay at I er fleksible på dette område :)
Hvis du er glad for at amme, så synes jeg ikke du skal droppe at give bryst, det er fint at passe amningerne ind, som du nu kan i løbet af et døgn. Hvis du synes det passer bedre med flasken og du har lettere ved at give dem begge flaske samtidig, når far ikke er hjemme, så gør du det. Når far så er der og du kan amme den ene, så gør I sådan.
Fleksibilitet på denne måde er helt i orden, hverdagen skal jo fungere :)
Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske