Rutiner og 3-holdsskift

24. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Rutiner og 3-holdsskift

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar til mit tidligere spørgsmål, i ventetiden på mit spørgsmål skiftede vi suttestørrelse, og maden røg ned. Det var rart at få bekræftet løsningen med dit svar. De spiser godt nu, falder ikke i søvn over flasken, og spiser hele deres portion. Dejligt.

Mit spørgsmål lyder nu: Vi prøver på at få en rutine arbejdet ind, men min kæreste arbejder på 3-holdsskift. Vi har tvillinger, og når han er hjemme, giver han den ene flaske, mens jeg giver bryst til den anden, og når jeg er alene giver jeg dem begge flaske, og pumper ud til senere.

I to måneder ammede jeg dem begge, men de kan ikke ligge til samtidig, han er for urolig. Han faldt fra hele tiden, og mens jeg prøvede at få ham på igen, så faldt hun af. Vi blev alle tre alt for forvirret af det. Løsningen nu, er det bedste for os, for jeg vil gerne give dem bryst/modermælk mest muligt. Jeg har ikke mulighed for at enkeltamme, for den, der venter bryder helt ud i ...

Annonce

... gråd.

Bliver de frustreret over den meget skiftende mad-’ordning’?
Nogle gange får de bryst, andre gange flaske, og igen andre gange ligger de begge på ammepuden og får flaske. Nogle gange af mig, andre gange af far. Der er ingen fast rytme i det. For det bliver tilpasset efter min kærestes skiftehold.

Jeg prøver bedst muligt at give dem mad på samme tid af døgnet. Deres morgenmad og sene aftensmad er fast arbejdet ind nu, men måltiderne ind i mellem er jeg først ved nu at finde ud af. Takket været dine svar.

Andre har jo klaret skifteholdsarbejde og tvillinger før, så jeg vil gerne høre om det er forvirrende for deres rutine, at der er så meget skift mellem flaske og bryst, og blandet af far og jeg.
Eller er det lige meget, så længe tidspunkterne bare er nogenlunde det samme hver dag?
Og i så fald, skal jeg så droppe at give bryst, så noget i det mindste er ens hver gang?

Hvad er dine gode råd?

På forhånd tak for dit svar.

Venlig hilsen

Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!