Svar: Afføring ødelægger søvnmønster

22. august 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære E

Det er lidt usædvanligt at et barn på 4 måneder, der ammes fuldt, har afføring så mange gange dagligt. Du skriver 8-10 gange i døgnet, nu 5-6 gange og det i en grad, der ødelægger hendes rytme og især søvnmønster ... :(

De fleste børn vil optage så stor en del af modermælken at der ikke er ret mange affaldstoffer tilbage, som kommer ud som afføring. I princippet er det fint at din datter har gang i maven, det er langt bedre end at have problemer med forstoppelse - MEN, det skal jo helst ikke spolere hendes søvn og dagsrytme, så meget som du beskriver at det gør ...

Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke har en infektion eller reagerer som hun gør, fordi der er noget i mælken hun reagerer på. Børn kan naturligvis få maveinfektioner ligesom os andre og det kan undersøges ved en afføringsprøve.

Børn kan også reagerer på visse ting du som mor indtager. Det kan spille ind, hvad du spiser af mad, om du drikker meget kaffe, spiser store mængder kål, rå løg, spinat eller lignende - ligesom nogle børn også reagerer med tynd mave / diarré lignende afføring, hvis de ikke tåler mælk og mor indtager mælkeprodukter.

Det er meget sjældent at man ser allergiske reaktioner på modermælk, men det sker. Hvis din datter f.eks. har mælkeallergi og reagerer på din mælk, fordi du indtager almindelig komælk eller komælksprodukter, så vil hun ofte også have andre symptomer på allergi - f.eks. børneeksem. Har hun det?

Jeg nævner dette, fordi jeg tænker det er en relevant overvejelse du skal have med dig, men umiddelbart lyder det som ...

Annonce

... om at mave-tarmfunktionen naturligt vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre, begynder med lidt skemad osv. Det vil samtidig også være vigtigt at I her har en nogenlunde fast rytme for dagen.

Hun er jo en pige, der har haft et umodent tarmsystem hel tiden, du fortæller at hun har haft kolik i sine første måneder og jeg tænker at hun nok er en pige, der skal have lidt tid til at finde ro i sin mave.

Derfor er det også vigtigt at du ikke starter med skemaden for tidligt, men samtidig også prøver at finde et tidspunkt, hvor det virker naturligt at begynde. Det kan godt være at hun ikke skal starte lige nu, netop på grund af kolikperioden, men modsat skal hun måske heller ikke vente helt til hun er 6 måneder, netop på grund af de meget hyppige afføringer og det faktum at de ødelægger hendes søvn.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så I kan sandsynligvis godt ændre på hendes afføringsmønster ved at starte med noget skemad og på den måde vil I også på sigt, kunne få kørt en mere fast rytme ind, hvor hun bliver puttet på faste tider, får skemad på faste tider og ammes på faste tider.

Tiden arbejder således også for jer ...

Du spørger hvad I kan gøre og mit råd til jer er altså at du for det første sikrer dig at din datter ikke har en infektion. Dernæst skal du medtænke om hun reagerer på fødevarer du spiser, om hun evt. kunne have en mælkeallergi - prøv at tale med lægen om det. Og så skal du finde det rette tidspunkt at starte skemad på, for det vil godt kunne være med til at ændre situationen.

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre