Svar: Afføring ødelægger søvnmønster
22. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære E
Det er lidt usædvanligt at et barn på 4 måneder, der ammes fuldt, har afføring så mange gange dagligt. Du skriver 8-10 gange i døgnet, nu 5-6 gange og det i en grad, der ødelægger hendes rytme og især søvnmønster ... :(
De fleste børn vil optage så stor en del af modermælken at der ikke er ret mange affaldstoffer tilbage, som kommer ud som afføring. I princippet er det fint at din datter har gang i maven, det er langt bedre end at have problemer med forstoppelse - MEN, det skal jo helst ikke spolere hendes søvn og dagsrytme, så meget som du beskriver at det gør ...
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke har en infektion eller reagerer som hun gør, fordi der er noget i mælken hun reagerer på. Børn kan naturligvis få maveinfektioner ligesom os andre og det kan undersøges ved en afføringsprøve.
Børn kan også reagerer på visse ting du som mor indtager. Det kan spille ind, hvad du spiser af mad, om du drikker meget kaffe, spiser store mængder kål, rå løg, spinat eller lignende - ligesom nogle børn også reagerer med tynd mave / diarré lignende afføring, hvis de ikke tåler mælk og mor indtager mælkeprodukter.
Det er meget sjældent at man ser allergiske reaktioner på modermælk, men det sker. Hvis din datter f.eks. har mælkeallergi og reagerer på din mælk, fordi du indtager almindelig komælk eller komælksprodukter, så vil hun ofte også have andre symptomer på allergi - f.eks. børneeksem. Har hun det?
Jeg nævner dette, fordi jeg tænker det er en relevant overvejelse du skal have med dig, men umiddelbart lyder det som om at mave-tarmfunktionen naturligt vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre, begynder med lidt skemad osv. Det vil samtidig også være vigtigt at I her har en nogenlunde fast rytme for dagen.
Hun er jo en pige, der har haft et umodent tarmsystem hel tiden, du fortæller at hun har haft kolik i sine første måneder og jeg tænker at hun nok er en pige, der skal have lidt tid til at finde ro i sin mave.
Derfor er det også vigtigt at du ikke starter med skemaden for tidligt, men samtidig også prøver at finde et tidspunkt, hvor det virker naturligt at begynde. Det kan godt være at hun ikke skal starte lige nu, netop på grund af kolikperioden, men modsat skal hun måske heller ikke vente helt til hun er 6 måneder, netop på grund af de meget hyppige afføringer og det faktum at de ødelægger hendes søvn.
Så I kan sandsynligvis godt ændre på hendes afføringsmønster ved at starte med noget skemad og på den måde vil I også på sigt, kunne få kørt en mere fast rytme ind, hvor hun bliver puttet på faste tider, får skemad på faste tider og ammes på faste tider.
Tiden arbejder således også for jer ...
Du spørger hvad I kan gøre og mit råd til jer er altså at du for det første sikrer dig at din datter ikke har en infektion. Dernæst skal du medtænke om hun reagerer på fødevarer du spiser, om hun evt. kunne have en mælkeallergi - prøv at tale med lægen om det. Og så skal du finde det rette tidspunkt at starte skemad på, for det vil godt kunne være med til at ændre situationen.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske