Svar: Følger ikke madplanen, er det okay? Og sut hele natten?
22. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Eva
Din plan for dagen ser rigtig fin ud. Din datter spiser både grød og mos, hun nyder tilsyneladende mere frugt i stykker end frugt som mos og det er helt fint.
Hun spiser forholdsvis store portioner mad, men det lyder ikke til at påvirke hendes indtag af modermælkserstatning og så er hun begyndt at sove bedre om natten - alt sammen rigtig fint, ingen grund til ændringer lige nu.
Med hensyn til sut i munden hele natten, så lyder det som om at det lige nu fungerer for både hende og jer, at have den i munden og jeg har lidt den holdning, at så længe noget fungerer, så skal man ikke forsøge at lave det om ...
Hvis hun begynder at vågne om natten, fordi hun taber sutten og ligesom forventer at I kommer og putter den i munden på hende, hvorefter hun kan sove videre - så har I et problem. Men lige nu sover hun bedre end tidligere og har åbenbart brug for sutten og det involverer ikke jer, så se tiden an og se hvad der så sker. begynder sutten at være en afhængighed, som involverer jer natten igennem, så skal der ske ændringer, men lige nu fungerer det bedre for jer alle - så fred være med det :)
Med hensyn til afføringsmønster så er der store forskelle her. Nogle børn har afføring hver 2-3 dag, andre flere gange om dagen og man er nødt til at se på, hvordan barnet generelt trives. Hvis jeres datter ikke har feber, ikke virker sløj på nogen måde eller påvirket af sin hyppige afføring, så er det sandsynligvis ikke en infektion. Det kan hænge sammen med at hun nu får langt mere variation, flere fibre, grøntsagsmos osv. og det påvirker alt sammen maven.
Man kan godt se lidt på sammensætningen af kosten, men lige nu tænker jeg at det vil være fint at se tiden lidt an. Det er bedre at maven fungerer end at den går helt i stå, men det er naturligvis en balance, for der kan jo også være lidt for meget gang i maven ... og her er det så ofte sammensætningen man skal ændre lidt på.
Men som sagt, se tiden an, planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud!
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske