Brev:
Følger ikke madplanen, er det okay? Og sut hele natten?
22. august 2009
Alder:
6 mdr.
Følger ikke madplanen, er det okay? Og sut hele natten?
Hej Helen
Jeg har et par opfølgende spørgsmål på nogle af de ting, du tidligere har skrevet til mig, som jeg håber du kan være ligeså behjælpelig med! :)
For det første maden. Min datter er 6½ måned og jeg har tidligere fået en madplan fra dig. Efter at have afprøvet den er jeg nået frem til, at hun ikke trives med at spise helt så ofte, som du anbefaler. Hvis jeg giver hende mad (skemad eller flaske) så ofte, spiser hun meget lidt og virker uinteresseret i maden. Jeg er derfor nået frem til følgende dagsskema, som du måske vil kigge på:
Kl. 4-6 Ammes, står op kl. 6
Kl. 8 Grød med frugtmos, ca. 1½ dl
kl. 9-10.30 Sover
Kl. 10.30 Flaske, ca. 120 ml
kl. 12 Grøntsagsmos med kød/fisk, ca. 150-200 g
kl. 13-14 Sover
Kl. 14 Flaske, ca. 100 ml
kl. 16 Flaske, ca. 100 ml (nogen gange én stor flaske kl. 15, hvis hun sover lang middagslur)
kl. 16.30-17.15 Sover
Kl. 18 Grøntsagsmos med kød/fisk, ca. 150-200 g, agurkestav el. lign
kl. 19.30 Flaske, 130-180 ml, godnat
kl. 23-01 Flaske 100-200 ml
Er det en ok plan? Jeg har prøvet at give hende frugtmos som mellemmåltid, men det vil hun ikke have. Hun vil dog gerne have banan i små bidder, som hun kan "tygge"...
Mit andet spørgsmål går på søvnen og mere specifikt sutten. Du har tidligere skrevet til mig, at vi skulle vænne vores datter til ikke at skulle have sutten hele tiden. Du skrev også, at babyer taber sutten, når de er faldet godt i søvn. Det plejede vores pige også at gøre, men nu beholder hun simpelthen sutten i! Dvs. at jeg kan lægge hende med sutten kl. 20 og kl. 1 om natten har hun den stadig i munden (og hun kan ikke selv samle den op, så den må være blevet deri).
Er det et problem? Her tænker jeg både på, om hun bliver anspændt af at "holde fast" på sutten og på, om det kan være uhensigtsmæssigt, når hun begynder at få tænder? Jeg har prøvet at undlade at give hende sutten efter natflasken, men så er hun meget urolig og vågner typisk en time efter og brokker sig...
Synes du, vi skal prøve at afvænne hende med sutten? Jeg er jo lidt bange for at begynde på det, eftersom vi lige har fået en nattesøvn med kun 1-4 opvågninger mod før rigtig mange - og hun er også begyndt at sove længere lure, hvilket jeg jo også er bange for at ødelægge...
Til sidst vil jeg høre dig, hvor ofte babyer på 6 mdr. normalt har afføring? Vores pige har en meget aktiv mave og der kommer gerne noget i bleen gennemsnitligt 4 gange om dagen. I perioder har det nærmest været i hver ble og der har jeg mistænkt, at hun har haft noget maveinfektion. Skal vi gøre noget ifht. det? Eller stabiliserer det sig bare med alderen?
Jeg ser frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Eva