Brev:
Søvn og mavekneb hos spædbarn
22. august 2009
Alder:
0 mdr.
Søvn og mavekneb hos spædbarn
Hej Helen
Så blev det tiden at forny mit medlemsskab.
Jeg blev for 3 uger siden mor til en lille dreng og har i forvejen en dreng på 2 år og 5 mdr.
Rasmus har en del mavekneb og ligger og trykker og prutter ufattelig meget. Han er ked af det når han skal af med noget. Han vil rigtig gerne spise hele tiden - helst ikke mere end 1½ time mellem hvert måltid og jeg tror derfor at han har fået mavekneb.
Jeg strækker nu måltiderne så der er 2½-3 timer fra slutningen af én amning til start på næste og det synes at have givet noget mere ro på maven. Ca. midtvejs får han lidt sukkervand i sutteflaske for ellers skriger han resten af tiden op til næste amning. Han tager fint på (600 gr på 2½ uge) og er sund og rask.
Han er dog ufattelig svær at få til at sove. Han kan sagtens være vågen 3-4 timer af gangen men småblunder i perioder på ammepuden fx i 10 min og vågner så igen og vil spise.
Jeg kan vugge ham i søvn i min arm eller i min ringslynge og kan også lægge ham op i liften eller vuggen for at sove videre dér - men efter 5-10 min vågner han igen og falder så omgående i søvn på mig.
Om natten sover han i midten i vores seng og tager ca 2½-3 timers søvn i stræk. Om dagen sover han ikke mere en 1½-2 timer i stræk - som regel kun én gang - resten af lurene er på ca 1 time. Det synes jeg jo umiddelbart ikke er nok. Han sover nok 14-16 timer i døgnet sammenlagt.
Er det normalt at de ikke kan sove for sig selv på nuværende tidspunkt?
Er det normalt at de skal vugges eller ammes i søvn?
Er det nogle ok intervaller jeg har på amingerne eller går der for længe eller for kort tid?
Hvis du har nogen fif til at få ham til at sove for sig selv modtages de med kyshånd :-)
Med venlig hilsen
Pia