Svar: Skal underholdes hele tiden

21. august 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Signe

Det er meget normalt at børn i 10 måneders alderen giver forældre mange frustrationer, faktisk er forældrene tit ligeså frustrerede som børnene er ... - hvis det er nogen trøst :)

Der sker udviklingsmæssigt meget med jeres dreng lige nu, han er for det første rigtig godt igang motorisk, men mestrer stadig ikke helt det han gerne vil. Det er frygteligt frustrerende at ville flytte på sig, få fat i noget legetøj osv. og så ikke kunne det og det er i sig selv frustrerende både for ham og jer, når han ikke kan selv, fordi han så hele tiden vil underholdes og have jeres hjælp.

Det er som du skriver, ofte bedre så snart barnet begynder at kunne kravle, rejse sig ved tingene og begynder at gå rundt ved møblerne. Ligeså snart barnet af sig selv bliver en lille smule mobil, så bliver barnet også bedre til at underholde sig selv. Det er også derfor gåstolen ofte er et meget stort hit for børn og forældre i denne alder - barnet underholder sig selv, kommer omkring og forældrene kan bruge deres arme på andet end hoppebevægelser :)

Men gåstolen er ikke særligt god for børn, netop fordi den ofte er skyld i at barnet springer det vigtige kravlestadie over og samtidig giver den ikke barnet balance, da det er vognen der holder barnet og ikke barnet der holder sig selv ...

Så alternativet til en gåstol kan derfor være en gynge. IKKE en hoppegynge, men en rigtig babygynge af den slags, hvor barnet sidder i et sæde og gynger frem og tilbage.

Nu kan jeg ikke se, hvordan I bor og hvad muligheder I har, men hvis I har en bærende loftsbjælke, som I kan skrue en gynge op i, så er det en mulighed at have en gynge indendøre. Falde ned må han jo naturligvis ikke!

Det at gynge vil både aktivere ham og han vil sidde der og kunne holde øje med hvad du laver (ligesom du kan holde øje med ham) og I kan pludre lidt sammen :) Og samtidig vil det at gynge stimulere hans balance og være med til at udvikle hans motorik.

Og så er det også vigtigt at du sørger for at han ofte får noget nyt at kigge på. Han bliver hurtigt træt af legetøj og har brug for nye farver, former, lyde, ting han kan gøre noget med. Det kan f.eks. være ting at putte noget ned i, tage op, dreje på, trykke på osv. hvor han opnår forskellige ting, netop ved at trykke, dreje osv. Man kan f.eks. få simple puttekasser eller et lille kasseapparat, hvor han skal komme i, dreje på håndtaget og tingene kommer ud ...

Det vil han godt kunne, selv med en arm, og det er vigtigt at du udfordrer ham med sådanne ting. Det er en god idé at sortere legetøjet lidt ...

Annonce

... op i forskellige kasser, og så give ham en kasse af gangen at lege med. På den måde vil du hele tiden sikre ham lidt nyt legetøj og dermed bliver det mere spændende igen :)

Og så er det rigtig vigtigt at du også med maden får aktiveret og stimuleret ham. Han skal til at spise mad i små stykker, skal øve sit pincetgreb og skal have mad der udfordrer ham mere end han tidligere har fået.

Og her kommer rytmen for dagen naturligvis også ind og som jo er det næste I skal se lidt på. Det lyder nemlig som om at jeres dreng er ved at få en rytme, hvor han står meget tidligt op og går meget tidligt i seng og det kunne være rigtig dejligt, hvis han kunne flytte det hele bare en time :)

Det ændrer ikke noget at putte ham en time senere om aftenen, når man skal ændre på et barns tidlige søvnfase, så er det uhyre vigtigt at se på hele dagen og flytte alle dagens tidspunkter med ca 15 minutter af gangen indtil man opnår den time, man ønsker.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, frugtmos vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Puttes til formiddagslur ca kl. 10

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf osv. og suppleres med rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og kogte grøntsager som gulerod, ærter og majs. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl. 13.30

Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Kan spise det samme som I andre og retter med hakket kød og mild fisk er ofte en god idé. Det kan være lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, laks med pesto, rødspættefilet med tomatsovs og parmesan eller hvad I nu kan finde på. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Hvis han får min 400ml mme dagligt ved at få 2 flasker aften og tidlig morgen, så får han sit jernbehov dækket. Hvis han trives bedre med at få de to flasker aften og sen aften kl. 23-24, så er det naturligvis helt fint.

Jeg håber at mine tanker og plan for dagen giver dig lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så I alle måske kan få lov til at sove lidt længere om morgenen :)

Fortsat held og lykke - dejligt at høre at han i øvrigt stortrives :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor