Øjenbetændelse eller tilstoppet tårekanal

21. august 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Øjenbetændelse eller tilstoppet tårekanal

Hej Helen

Jeg er ved at være godt og grundig frustreret!

Da min datter var 4 dage gammel bliver hendes øjne meget betændte. De er klistret sammen med gul materie og det løber ligefrem ud af øjnene på hende. Vi tager ud på sygehuset, bliver podet og får noget øjensalve (fulmi-et eller andet).

Efter 1 uges behandling er der kun en lille bedring, og jeg opsøger derfor min læge (kommer dog ind til en anden end min egen læge). Han kan fortælle mig at podningsresultatet nu foreligger, og det viser sig at præcis den øjensalve jeg havde fået udleveret ikke virker på den bakterie hun er inficeret med, og han udskriver klorifenikol (mener jeg det hed). Vi behandler igen i en uge. Der er bedring men der er stadig puds i især det ene øje.

Jeg tager igen op til lægen (denne gang er det en anden læge), som igen poder min datters øjne og så viser hun mig noget: Hun trykker med en pegefinger ind i øjenkrogen på min datter, og ...

Annonce

... straks vælter der betændelse frem i øjet. Jeg får at vide at det skal jeg gøre hver gang jeg renser øjet for at dryppe dem, og hvis jeg ikke gør det så kan jeg dryppe i al evighed uden at der sker nogen bedring ...

Jeg har nu behandlet hende i 5 dage og fra det ene øje kommer der stadig betændelse når jeg trykker i hendes øjenkrog. Frygter lidt at jeg aldrig får bugt med den øjenbetændelse :-(

Men er det øjenbetændelse kombineret med en tilstoppet tårekanal?

Jeg tænker at betændelsen må jo ligesom stå i tårekanalen, for eller sville jeg vel ikke kunne trykke betændelse ud på den måde som jeg kan igen og igen?

Kan det være farligt for hendes øjne eller syn at hun bøvler med det betændelse? Synes det er vanvittigt at tænke på at hun faktisk har haft øjenbetændelse i samtlige uger hun har eksisteret ( hun er 3 uger og 3 dage) og er bange for at det aldrig forsvinder eller at hun får men af det.

Med venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger