Svar: Flytning og institutionsskift

20. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det er altid svært at flytte institution, når både forældre og barn trives med det sted man er ... men på et tidspunkt skal William flytte under alle omstændigheder, han kan kun gå i vuggestuen til han er ca 3 år, så om et år skal han alligevel i børnehave.

Spørgsmålet er derfor om det vil være muligt at lade ham blive hvor han er til næste sommer og så skifte over der? Jeg tænker, at der alt andet lige normalt vil være et skift omkring maj måned, hvor nogle af de ældste børnehavebørn ofte starter på fritidshjem og igen i august måned, hvor de der skal i privatskole starter skole - og det betyder at mange børn helt naturligt skifter institution netop i maj og i august og da William fylder 3 i september, vil han måske flytte til august under alle omstændigheder ...

Du skriver at William er blevet storebror - tillykke med det - og at lillebror er skrevet op til den nye institution. Jeg tænker at drengene måske næsten vil skulle starte samtidig og at det vil være naturligt at I, når I først er flyttet til området, går forbi institutionen en gang imellem, taler om den, kigger ind på legepladsen osv. og forbereder William på at han skal gå der.

Det kan være meget voldsomt både at skulle flytte bopæl, blive storebror og starte ny institution på en gang. Det er altsammen stressgivende for et lille barn og hvor nogle børn klarer det fint, så vil det for andre naturligt være meget hårdt. Det er hårdt og virker stressende, fordi barnet skal forholde sig til mange nye roller og skal bruge utrolige ressourcer på dette. Vi ved fra os ...

Annonce

... selv, hvor meget det kræver at skifte arbejdsplads, hvor svært det er at finde ud af tingene, lærer jargonen, kende rutinerne, lære nye kolleger at kende osv. og vi har endda en alder, hvor vi kan spørge os frem og vi har forhåbentlig selv valgt, at vi gerne ville ansættes der.

For en 2 årig er det et valg der træffes af forældrene, det gælder både valget om at der pludselig skal være et barn mere, som man skal dele mors og fars kærlighed med, men også det at man bliver opfattet som 'den store', der stilles pludselig andre forventninger til en. Derudover vælger forældrene at flytte, at bo et nyt sted, at man skal hives ud af de vante og trygge rammer og starte i en ny verden af pædagoger, nye børn osv.

Jeg siger ikke at det ikke er et fornuftigt valg, det er super dejligt at I har fået en lillebror, det er super at I har mulighed for at få noget større at bo i, det er helt naturligt at jeres dreng på et tidspunkt må opleve at skifte institution og han kan også sagtens klare det. Men prøv om I kan overveje, om han kan blive hvor han er i en periode og ikke skifte til den nye institution før I er kommet lidt på plads det nye sted ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Går det ikke, så fred være med det, så må han flytte institution samtidig med at I flytter bolig og så går det ganske givet også fint. Heldigvis har du jo så barsel og vil kunne give ham en bedre og mere rolig indkøring og det vil også være godt og kan være super positivt at gøre det på denne måde :)

Der er altid fordele og ulemper, jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far