Svar: Arp eller skæl?
12. august 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære IMLO
Arp ses normalt som gullige fedtede skæl, der ligger som et tykt lag, hvor mere almindelige skæl er hvide og mere dryssende - altså ikke store, fedtede og gule som arp ... Svært at forklare, men håber du forstår :)
Man kan godt få arp længere oppe i årene, det rammer ikke kun spædbørn. Du skal dog være opmærksom på at børn også kan få børneeksem i hovedbunden eller man kan få det man kalder for skæleksem. Skæleksem får man på grund af den svamp (Pityrosporum Ovale) som vi har på huden normalt. Det er den samme svamp som giver arp og skæleksem og arp er derfor 'i familie' med hinanden kan man sige.
Skæleksem eller børneeksem kræver behandling med en speciel shampoo og derfor er det en god idé at I taler med lægen eller evt. får en henvisning til en hudlæge, der kan fortælle om der er tale om det ene eller det andet og hvad behandling der i givet fald vil være relevant. Det
Du kan på apoteket købe special shampoo, som I kan forsøge jer med, men i stedet for at bruge en masse penge på dette og handle mere eller mindre i blinde, så var det måske en meget god idé lige at få lægens vurdering ...
Hos jer lyder det som om at der skal en eller anden form for behandling til :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske