Svar: Sige farvel til sut og ble
10. august 2009
Alder:
3 år
Kære mor - godt du endnu ikke helt har opgivet :)
For de fleste børn vil det være hårdt at skulle smide både sut og ble samtidig og hos jer lyder det som om at det er sutten der skal væk først og så bleen bagefter.
Nogle børn har ingen problemer med at skulle slippe deres sut, den forsvinder ligesom bare fra den ene dag til den anden. For andre børn er sutten en meget kær ven med stor betydning og derfor meget svær at slippe ...
Det lyder hos jer som om at jeres dreng allerede er godt igang med en nedtrapning og det vil være rigtig godt, hvis I kunne holde jer til kun at bruge sutten, når han skal sove. Han skal således ikke have den i munden i løbet af dagen, - det har stor betydning for hans tandstilling, taleudvikling og også måden han bliver set og mødt af andre mennesker - at han nu begynder at bruge sin sut mindre og mindre. Derfor er den som udgangspunkt kun til søvn.
Det er ofte en god idé at erstatte med noget andet, give ham en substitut i stedet. For nogen fungerer det med en sutteklud, for andre men en bamse - det betyder ikke så meget, bare det er noget der giver ham tryghed og som han kan putte sig med.
I nogle familier har man en fast tradition omkring sutten og afvænning af denne. Det kan være en morfar, en onkel eller en anden som tager mod alle børnenes sutter. Mange benytter sig også af de suttetræer som ofte står opstillet forskellige steder - det kan være i parken, i indkøbscenteret eller hos tandlægen. Så hænges sutten på træet sammen med alle de andre sutter. Og atter andre forærer sutten til julemanden og alle nissebørnene og måske det er sidstnævnte løsning I skal bruge - der er jo ikke så længe til jul, trods alt ... :) Send sutten til Julemandens hus i Grønland og håb I får et brev retur.
Det er altid vigtigt at tage barnet med i beslutningen og holde fast i dette, når og hvis barnet bliver frustreret og ked af det. Det er altså fint at lade ham selv være med til at smide sutten ud, hænge den på træet eller sende den til julemanden og så huske ham på, at det var/er nu. Det er fint at sætte ord på "Sutten gik i stykker, den er smidt ud, det er slut nu .." og minde barnet om at det er sådan det er.
Og når han savner sin sut som trøst, så skal han naturligvis trøstes og beroliges på anden vis og netop her kommer substitutten for sutten så ind. Hvis barnet f.eks. falder og slår sig og gerne vil have sin sut, så kan man sige "skal vi ikke hente bamse, så kan den være med til at puste ..".
Med hensyn til renlighed, så lyder det som om at jeres dreng skal have lidt tid her. Han har problemer med hård mave, som gør ondt og han har været i behandling for forsnævret forhud. Han har altså en del erfaring med sig om at alt hvad der foregår omkring bleområdet er noget der gør ondt. Da han kun lige er 3 år gammel, så synes jeg I skal se tiden meget an.
Det undrer mig lidt at han i en alder af knap 3 år har været i behandling for forsnævret forhud .. 95% af alle drengebørn kan ikke trække forhuden tilbage før 3 års alderen og for de fleste vil det ændre sig af sige selv. Det er naturligvis problematisk hvis barnet får betændelse under forhuden og det er man naturligvis nødt til at behandle, men netop på så lille et barn så er det meget svært ikke at overskride hans grænser. Det er jo svært at forklare ham hvad man gør og hvorfor ...
Jeg kan derfor godt forstå at han vægrer sig ved at skulle på toilettet og tænker at det er vigtigt at der kommer fuldstændig styr på hans vandladninger og afføringsmønster, inden I begynder at beskæftige jer med renlighed og af med ble.
Det er svært at træne renlighed i vinterhalvåret, det er betydeligt lettere om sommeren, hvor han kan have mindre tøj på. Det er dømt til at gå galt, hvis man skal nå at få en flyverdragt af og komme på toilettet ... Det kan føles som lang tid at vente til næste forår / sommer, men det lyder som om at han skal have lov til at have den tid.
I kan i denne periode læse bøger for ham om renlighed. Det kan være bøger som handler om at gå på toilet eller potte, men det kan også være bøger som handler om hvordan man fungerer som menneske. Hvad sker der med maden vi spiser, hvordan kommer det ud osv. I kan også låne bøger der handler om afføring - f.eks. Sebastian Kleins "Gæt en lort" eller bogen "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved".
Ved at læse om tingene, så bliver det gjort til 3. person, der er lidt afstand fra ham selv og man får formidlet tingene på en god måde. Samtidig bliver det med renlighed, urin og afføring gjort til noget helt naturligt.
Når han begynder selv at vise interesse for at gå på toilettet, så grib chancen og lad ham prøve. Jeg er ikke tilhænger af at man fjerner bleen for hurtigt, men mener at det er langt bedre at beholde bleen på og få den succesoplevelse det giver at have en tør ble. At fjerne bleen og jeres dreng tisser i bukserne er et nederlag hver gang og det er synd for ham. Derfor synes jeg I skal beholde bleen på og afvente, hvornår han selv begynder at give tegn.
Renlighed har 3 faser. Først kommer barnet og siger at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på. Dernæst kommer barnet og siger til lige når det sker "Nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.
Jeg tænker at disse faser vil give jer et indtryk af hvor jeres dreng er og hvad det er I skal holde øje med i forhold til, hvornår I så kan begynde at træne med toiletbesøg :)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske