Svar: Opstart i vuggestue - 7 mdr.
7. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
- trofaste skribenter er dejligt! :)
Det er for de fleste rigtig svært at skulle aflevere sin lille skat i vuggestue første gang og det er naturligt at det gør lidt ond og giver lidt bekymringer i det mødrene hjerte ... Der er en masse tanker, omkring det - vil de nu kunne aflæse din dreng, forstå hvad han vil, kan de trøste ham, vil de give ham den nærhed han har behov for osv. og naturligvis også bekymringer i forhold til ham - vil han føle sig tryg, vil han have glæde af de andre børn, vil han græde meget, vil han være glad for at komme af sted, vil han savne dig osv. osv.
Der er jo nok ingen tvivl om at når man afleverer så lille et barn, så er det ikke barnets behov. Det er et behov vi har som voksne, fordi det er sådan vores liv er skruet sammen. Vi skal ud at arbejde, barslen har kun en vis varighed og så må børnene af sted, så vi kan komme ud og tjene nogle penge - ja, det er hårdt og det er frustrerende, men det er hverdagen for de fleste og vi lever jo med det - både voksne og børn - og faktisk går det jo ofte fantastisk godt.
Det er rigtig godt at I har god tid til indkøring, så du har mulighed for at være i institutionen på besøg de første dage, så han kan studere de nye omgivelser, vende sig til den uro, gråd, larm osv. der naturligt er siddende på dit skød eller i din nærhed. Han vil spejle sig i dig og hele tiden vurdere, hvordan du virker. Hvis du er rolig, glad, afslappet, så vil han også være det.
Det samme gælder, når du skal til at aflevere ham, jo mere ro og tryghed du kan signalere, jo bedre er det for ham. Hvis du allerede nu kan mærke at det bliver svært for dig, at du let kommer til at græde eller får svært ved at gå, så er det bedre at lade far tage over - for jeres dreng mærker det med det samme. Hvis han fornemmer at du vægrer dig ved at aflevere ham, så vil han tolke det som at der er noget galt og så vil han naturligvis ikke være der.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lave en aftale om hvornår det er bedst at du / I kommer med ham. Det vil være godt, hvis der er en pædagog der kan tage imod ham, så du kan aflevere ham i favnen på hende og dermed vise ham at nu passer hun på ham og det er helt fint, og så går du, imens de to så vinker farvel så han ser du går.
Du skal forholdsvis hurtigt lade ham opleve en hverdag i vuggestuen. Det er vigtigt, at han oplever at spise der og at sove der inden du kommer igen, så han ligesom ved at der skal ske nogle ting før mor kommer og ikke sidder og venter, kigger mod døren i forventningen om at du kommer lige om lidt. Hvis han forholdsvis hurtigt får fornemmelsen af rytmen for dagen, så vil han også bedre kunne slappe af og være en del af den hverdag de nu har i vuggestuen.
Det betyder ikke at han skal være der mange timer hver dag, men trap forholdsvis hurtigt op, så han oplever en hverdag, som den nu er der.
Du skal naturligvis også tale med vuggestuepersonalet omkring det rent praktiske, hvad han skal have med af bleer, mad, skiftetøj, overtøj, regntøj, sko osv.
Og så skal du naturligvis finde på et eller andet du kan lave og det er helt naturligt at du de første dage vil rende rundt om dig selv og ikke ane hvad du skal tage dig til. Du vil have svært ved at koncentrere dig om særlig meget og bare vente på om de nu ringer at han er ked af det og du skal komme med det samme ... Men prøv at aftale med dig selv, hvad du skal. Det kan være at handle eller bare gå i butikker og kigge på det nye efterårstøj, det kan være at få en frisørtid, mødes på en café med en veninde eller en fra mødregruppen der er i samme situation eller måske bare købe et ugeblad og sætte sig i sofaen med det - det får du jo aldrig tid til ellers ...
Og så bliver det pludselig hverdag igen og rutinerne bliver jeres naturlige, daglige rutiner :)
Med hensyn til amning, så er det ved at være tiden at du får fjernet et par amninger om dagen. I første omgang skal du fjerne amningen inden formiddagslur og lære ham at sove uden dette. I stedet skal han have lidt frugt, og evt. små bidder af en bolle at gumle på og vand af kop. Derefter fjernes amningen inden middagslur, putteritualet er gennemgående både formiddag, inden middagslur og om aftenen - men det er slut med at falde i søvn med brystet.
Så ved at fjerne formiddagsamningen og derefter middagsamningen, får du ham gjort klar til vuggestuestart, hvor han af gode grunde ikke skal eller ikke kan blive ammet :) Jvf. også mit tidligere svar om søvnassociationer og væk fra afhængigheden af brystet for at kunne sove :)
Det skal nok gå, stort knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske