Svar: Hudpleje

1. august 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Luiza

Tillykke med lillebror, det lyder som om at alt er gået planmæssigt og det er rigtig dejligt for jer - dejligt at I også er tilbage og jeg håber at storesøster har det godt :)

Det er helt normalt at små børn kan blive fugtige, røde og hudløse i folderne under hagen og også i lysken ved lårene. Det skyldes at der ikke kommer så meget luft til disse steder og problemerne ved halsen skyldes ofte at barnet gylper lidt eller at der under spisning render lidt mælk tilbage bag barnets ører og ned i hudfolderne på halsen.

Det man skal være opmærksom på er at barnet ikke får svamp. Når huden mellem hudfolderne bliver fugtig er der netop grobund for svamp og det skal behandles med en speciel creme eller salve som du får på recept hos lægen.

Det er vigtigt at der kommer luft til og derfor er det en god idé at bruge en føntørrer, ligesom du kan tørre med en stofble efter et måltid, så der ikke ligger mælkerester i hudfolderne.

Det er også vigtigt at du ligger lillebror på maven, fordi han netop i maveliggende stilling begynder at løfte sit hoved og derved kommer der lidt luft ind mellem 'dobbelthagerne'.

Du kan rense det med en mild uparfumeret flydende sæbe og herefter sørge for at vaske sæben godt af igen. Tør med en blød klud, dub-tørre og ikke gnide og læg ham på maven og se om du kan komme til at lufttørre det lidt. Man kan købe en lille ventilator der kører på batteri, det har jeg set at nogle ...

Annonce

... familier bruger netop til de steder, som er lidt sværere at komme til at give luft ...

Nogle bruger også kogtvandsklude. Det er et gammelt husmoderråd til røde barnenumse, men det kan også bruges mellem folderne på halsen, hvis du altså kan få kludende til at blive liggende - f.eks. mens han sover ... I hvert fald har du rådet til en rød numse senere hen :)

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse, der hvor barnets hud er rød og skrøbelig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.

Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.

Med hensyn til røde og fugtige halsfurer, så kan man faktisk også bruge lidt gammeldags babypudder. Når huden er vasket og tør, så kan man komme et tyndt lag børnepudder på. Det er dog meget vigtigt at det er et tynd lag og at barnets hud er tør på det tidspunkt, da pudderen ellers vil sidde i klatter og det vil gøre det værre for barnet.

Jeg håber du kan bruge ovenstående råd lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene