Svar: Mælkebehov og klar til pasningsordning

31. juli 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pigens mor

Ved du hvad ... - jeg synes simpelthen det lyder så fint det du fortæller. Det lyder ikke som om at din datter er afhængig af flasken for at kunne sove, men at hun bruger den til at finde ro. Hun forbinder den med søvnen, på den måde at den forbereder hende på hvad der nu skal ske og det er rigtig fint.

Bliv ved med at holde fast i rutinen om at hun ikke falder i søvn med den i munden, men lige registrerer og lære at sove uden denne afhængighed, så er det rigtig godt.

Hun skal have sit jernbehov dækket via mælken og ud over at give hende flaske, kan du bruge mme i grøden om morgenen, så hun derigennem får lidt ekstra. Generelt skal hun nå op på 400ml dagligt for at være dækket ind med jern og får hun ikke det, så må du give hende jerntilskud.

En flaske aften og sen aften på 180-200ml og så lidt i grøden ville kunne gøre det - men hvis hun ikke er i stand til at drikke så store mængder af gangen, så må du give hende lidt i løbet af dagen og 90ml er fint, det lyder ikke som om at det fjerner lysten til anden mad. Det lyder som om at hun spiser rigtig fint og varieret dagen igennem.

Jeg kan godt forstå at I gerne vil have jeres nattesøvn og det er rigtig dejligt, hvis barnet vil tage flaske aften og sen aften og derefter sove til næste morgen tidlig. Det er bare sådan at nogle børn ikke spiser noget sen aften, men i stedet vågner om natten for at få mælk og får de så mælken der, ja så sover de igennem til næste morgen tidlig. Det kunne godt lyde som om at jeres datter ...

Annonce

... måske har det sådan og at I skulle forsøge at give hende flaske kl. 20, når hun puttes som nu (også selvom det er over 2 omgange) og så lade hende sove til kl. 03, hvor hun så får en flaske mere og sover videre til næste morgen, hvor hun står op og får grød.

Hvis jeres datter formår at sove fra ca 20 til 03, så sover hun jo 7 timer sammenlagt og sover således igennem - det svarer jo i princippet til at hun sov fra 23-24 og til næste morgen kl. 06/07 ...

Så mit råd omkring mælken i forbindelse med pasningsordning er, at I bibeholde de gode rutiner I er godt igang med, hvor hun ikke bruger flasken som en dårlig vane, der får hende til at vågne og søge den igen og igen natten igennem, men i stedet som en god søvnassociation, hvor hun finder roen og forberedes til søvn.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg vil også anbefale jer at se på hendes samlede mælkemængde og medtænke de 400ml dagligt og herudfra så vurdere hvorvidt det kan klares med flaskerne om aftenen/natten alene eller om hun ikke stadig er nødt til at få flaske i løbet af dagen og da jeg fornemmer at sidstnævnte er tilfældet, så lyder de 90ml fint.

Det vil som du skriver også være tryghedsgivende for hende, når hun skal passes ude og jeg tænker at I takt med at hun netop begynder pasning ude, får flere oplevelser, stimuli osv. naturligt også vil blive mere træt, så søvnen den næste tid kan godt ændre sig og lad os så håbe på at alt bliver lidt lettere ... krydser fingre :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke - også med indkøring.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far