Færre amninger, hvordan?

31. juli 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Færre amninger, hvordan?

Hej Helen

Min dejlige Anna er nu blevet 11 mdr. og hun har fuld fart på. Hun kravler og går møbelgang og rejser og sætter sig uden problemer med støtte af stort set hvad som helst:) Hun er dog meget morsyg - særligt når vi er ude, men det er vel ikke så mærkeligt, når hendes verden er ved at blive større. Om 14 dage starter hun i vuggestue, og det tror jeg bliver godt (men hårdt) for hende - mor er ved at blive lidt kedelig.

Mit spørgsmål til dig handler om amning og uværgerligt også lidt om søvn. Lige nu ammer jeg Anna 3 gange i døgnet. Om aftenen inden hun skal sove, og så to gang om natten - oftest mellem 23-01 og mellem 3-4. Men er dette for meget til en 11 måneders pige? Hun vejer omkring 8,5 kg og tager ikke på med lynets hast, men dog hurtigere end fra 6-9 mdr, hvor hun kun tog 0,5 kg på påde tre måneder. Jeg synes hun spiser ok - her er en dagsplan:

kl. 6.30: Anna vågner, vi står op og spiser morgenmad: Havregrød af 3/4 dl gryn og nogle bær. Hun spiser ikke hele portionen, sikkert 75%.

kl. 9: Anna er træt og får en formiddagslur - sover mellem 1 og 2 timer.

Hvis hun vågner kl. 10 får vi formiddagsmad: ½ skive bondebrød med smør (hun spiser måske lidt over halvdelen), frugtmos eller frisk frugt. Vi spiser så forkost kl. 12.30

Hvis hun vågner kl. 11 spiser vi frokost: 1 skive bondebrød med noget kød eller fisk. Det kan være en skive torskerogn, en frikadelle, et lille stykke kylling. Måske får hun rester fra aftensmaden.

kl.13.30-14: Anna er træt og sover en eftermiddagslur: oftest 1-1½ time.

Når hun vågner omkring kl. 15-15.30 får vi eftermiddagsmad: ½ ...

Annonce

... skive bondebrød med frugtmos eller det meste af en banan.

kl. 18.30: Aftensmad: Anna spiser det samme som os, ikke altid så meget.Det kan være to små kartofler, kød svarende til en lille frikadelle, lidt grøntsager.

kl. 20: Anna får en lille portion tykmælk med frugt

kl. 21: Ammes, falder i søvn (ja, jeg ved godt det er forkert, men jeg ved bare ikke rigtigt, hvordan jeg skal ændre det...)

kl. 23-01: Ammes

kl. 03-04: Ammes

Men er de tre amninger for meget? Og hvordan skal jeg fjerne nogle af dem. Vi har prøvet at min mand tager hende op når hun vågner, og forsøger at trøste og give vand. Men hun er bare helt ulykkelig, skriger og skriger og man kan slet ikke komme i kontakt med hende. Det kan hverken min mand eller jeg bære, så det ender altid med at vi efter et kvarter giver hende brystet. Er det en måde at vende hende af på, der ikke inkluderer skrig og gråd, for det går mig inderligt meget imod.

Jeg vil gerne fortsætte med at amme i hvert fald én gang i døgnet noget tid endnu. Det er så hyggeligt og trygt.

Du kan på dagsplanen se, at Anna går sent i seng. Vi har prøvet at putte hende før, men hun er bare ikke træt nok. Er det forkert, at hun sover så sent? Måske ændrer det sig, når hun kommer i vuggestue - jeg tænker, hun måske bliver mere træt af alle de oplevelser?

Det er ikke et problem for os, at hun går sent i seng - eller ammes tre gange for den sags skyld, vi trives fint med det, men jeg tænker om det er forkert i forhold til Annas trivsel?

Puh, det blev længere end jeg troede. Hvad hjertet er fuld af...

Ser frem til dit svar:)

Kærlig hilsen Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina