Brev:
Færre amninger, hvordan?
31. juli 2009
Alder:
11 mdr.
Færre amninger, hvordan?
Hej Helen
Min dejlige Anna er nu blevet 11 mdr. og hun har fuld fart på. Hun kravler og går møbelgang og rejser og sætter sig uden problemer med støtte af stort set hvad som helst:) Hun er dog meget morsyg - særligt når vi er ude, men det er vel ikke så mærkeligt, når hendes verden er ved at blive større. Om 14 dage starter hun i vuggestue, og det tror jeg bliver godt (men hårdt) for hende - mor er ved at blive lidt kedelig.
Mit spørgsmål til dig handler om amning og uværgerligt også lidt om søvn. Lige nu ammer jeg Anna 3 gange i døgnet. Om aftenen inden hun skal sove, og så to gang om natten - oftest mellem 23-01 og mellem 3-4. Men er dette for meget til en 11 måneders pige? Hun vejer omkring 8,5 kg og tager ikke på med lynets hast, men dog hurtigere end fra 6-9 mdr, hvor hun kun tog 0,5 kg på påde tre måneder. Jeg synes hun spiser ok - her er en dagsplan:
kl. 6.30: Anna vågner, vi står op og spiser morgenmad: Havregrød af 3/4 dl gryn og nogle bær. Hun spiser ikke hele portionen, sikkert 75%.
kl. 9: Anna er træt og får en formiddagslur - sover mellem 1 og 2 timer.
Hvis hun vågner kl. 10 får vi formiddagsmad: ½ skive bondebrød med smør (hun spiser måske lidt over halvdelen), frugtmos eller frisk frugt. Vi spiser så forkost kl. 12.30
Hvis hun vågner kl. 11 spiser vi frokost: 1 skive bondebrød med noget kød eller fisk. Det kan være en skive torskerogn, en frikadelle, et lille stykke kylling. Måske får hun rester fra aftensmaden.
kl.13.30-14: Anna er træt og sover en eftermiddagslur: oftest 1-1½ time.
Når hun vågner omkring kl. 15-15.30 får vi eftermiddagsmad: ½ skive bondebrød med frugtmos eller det meste af en banan.
kl. 18.30: Aftensmad: Anna spiser det samme som os, ikke altid så meget.Det kan være to små kartofler, kød svarende til en lille frikadelle, lidt grøntsager.
kl. 20: Anna får en lille portion tykmælk med frugt
kl. 21: Ammes, falder i søvn (ja, jeg ved godt det er forkert, men jeg ved bare ikke rigtigt, hvordan jeg skal ændre det...)
kl. 23-01: Ammes
kl. 03-04: Ammes
Men er de tre amninger for meget? Og hvordan skal jeg fjerne nogle af dem. Vi har prøvet at min mand tager hende op når hun vågner, og forsøger at trøste og give vand. Men hun er bare helt ulykkelig, skriger og skriger og man kan slet ikke komme i kontakt med hende. Det kan hverken min mand eller jeg bære, så det ender altid med at vi efter et kvarter giver hende brystet. Er det en måde at vende hende af på, der ikke inkluderer skrig og gråd, for det går mig inderligt meget imod.
Jeg vil gerne fortsætte med at amme i hvert fald én gang i døgnet noget tid endnu. Det er så hyggeligt og trygt.
Du kan på dagsplanen se, at Anna går sent i seng. Vi har prøvet at putte hende før, men hun er bare ikke træt nok. Er det forkert, at hun sover så sent? Måske ændrer det sig, når hun kommer i vuggestue - jeg tænker, hun måske bliver mere træt af alle de oplevelser?
Det er ikke et problem for os, at hun går sent i seng - eller ammes tre gange for den sags skyld, vi trives fint med det, men jeg tænker om det er forkert i forhold til Annas trivsel?
Puh, det blev længere end jeg troede. Hvad hjertet er fuld af...
Ser frem til dit svar:)
Kærlig hilsen Lene