Svar: Færre amninger, hvordan?

31. juli 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Ud fra den dagsplan du har sendt, så ser det ikke ud til at Anna indtager så store mængder mælk at det påvirker hendes indtag af mad og det er jo rigtig godt :)

Det er dog generelt en god idé at trappe ned i amningerne løbende, og for de fleste vil 1 til max 2 amninger dagligt være passende omkring 1 års alderen. Du skal medtænke at Anna naturligt i de næste måneder vil få en lidt mere selektiv adfærd overfor visse fødevarer og hvis hun er mættet lidt ekstra med mælk, så kan det blive endnu sværere at få hende til at spise. Samtidig vokser hun ikke helt så meget mere efter 1 års alderen og det er vigtigt at de små mængder mad hun spiser er næringsrige og giver hende det hun har behov for og der skal ikke ret meget mælk til før det fylder for meget.

Det lyder som om at brystet er vigtig for hende og hun falder i søvn med dette. Det lyder også som om at du er rigtig glad for amningen og synes det er en dejlig stund for jer begge to. Men du skal huske på at hun jo fortsat kan få nærhed, blive holdt om, ...

Annonce

... kærtegnet osv. uden at du behøver komme brystet i munden på hende ...

Det vil være en rigtig god idé at du erstatter brystet med noget andet, altså giver hende en substitut for brystet. Du kan amme hende liggende som du plejer, hvor hun ligger på siden ved siden af dig og du kan vugge hende blidt med hånden på hendes hofte, holde hende i hånden, stryge hende over håret osv. og på den måde få hende beroliget. Stille og roligt trækker du brystvorten ud og sætter det andet i stedet og stille og roligt vil hun således kunne lære helt at undvære brystet og lade sig berolige med de andre ting.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du må så vurdere om det skal være den sene amning eller amningen tidlig morgen der skal væk først :) Som sagt lyder det ikke som om at mælkeindtaget og amningerne lige nu er et problem, så ro på, arbejd på at skrue lidt ned og lad tiden arbejde for jer stille og roligt. Du behøver ikke lave en 'kold tyrker' hvor du stopper fra den ene dag til den anden, det har ingen af jer brug for.

Håber du kan bruge dette råd, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år