Svar: Færre amninger, hvordan?
31. juli 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Ud fra den dagsplan du har sendt, så ser det ikke ud til at Anna indtager så store mængder mælk at det påvirker hendes indtag af mad og det er jo rigtig godt :)
Det er dog generelt en god idé at trappe ned i amningerne løbende, og for de fleste vil 1 til max 2 amninger dagligt være passende omkring 1 års alderen. Du skal medtænke at Anna naturligt i de næste måneder vil få en lidt mere selektiv adfærd overfor visse fødevarer og hvis hun er mættet lidt ekstra med mælk, så kan det blive endnu sværere at få hende til at spise. Samtidig vokser hun ikke helt så meget mere efter 1 års alderen og det er vigtigt at de små mængder mad hun spiser er næringsrige og giver hende det hun har behov for og der skal ikke ret meget mælk til før det fylder for meget.
Det lyder som om at brystet er vigtig for hende og hun falder i søvn med dette. Det lyder også som om at du er rigtig glad for amningen og synes det er en dejlig stund for jer begge to. Men du skal huske på at hun jo fortsat kan få nærhed, blive holdt om, kærtegnet osv. uden at du behøver komme brystet i munden på hende ...
Det vil være en rigtig god idé at du erstatter brystet med noget andet, altså giver hende en substitut for brystet. Du kan amme hende liggende som du plejer, hvor hun ligger på siden ved siden af dig og du kan vugge hende blidt med hånden på hendes hofte, holde hende i hånden, stryge hende over håret osv. og på den måde få hende beroliget. Stille og roligt trækker du brystvorten ud og sætter det andet i stedet og stille og roligt vil hun således kunne lære helt at undvære brystet og lade sig berolige med de andre ting.
Du må så vurdere om det skal være den sene amning eller amningen tidlig morgen der skal væk først :) Som sagt lyder det ikke som om at mælkeindtaget og amningerne lige nu er et problem, så ro på, arbejd på at skrue lidt ned og lad tiden arbejde for jer stille og roligt. Du behøver ikke lave en 'kold tyrker' hvor du stopper fra den ene dag til den anden, det har ingen af jer brug for.
Håber du kan bruge dette råd, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske