Svar: Hvordan putter jeg min søn og hvordan får jeg ham til at spise overgangsmad?
30. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Nina og Hans' mor
Det er dejligt at amningen går så godt og at Hans er glad for brystet. Men det er tiden nu, at du får skruet amningerne gevaldigt ned. Hans er så gammel, at han nu har brug for anden og mere ernæringsrigtig mad og det er vigtigt at du nu kommer igang med maden og ikke får sprunget det stadie over, hvor han - som du også beskriver - har en naturlig nysgerrighed og åbner munden og smager, når du kommer med skeen.
Han må og bør ikke ammes mere end 6 gange i døgnet, så du kan godt høre, at der skal skrues gevaldigt ned i forhold til hvad du tilbyder ham af bryst lige nu. Det er meget vigtigt at du derfor tilbyder mere rigtig mad og trækker tiden mellem amningerne - og ja, det bliver hårdt, men du er nødt til det, hvis du skal have ham til at spise og dermed også sove bedre om natten ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt at sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende - forholdsvis store stykker, som han sutter igennem og opbløder med spyt.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter, nogle dage måske lidt mere
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet men må også meget gerne være mos fra glas. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes igen
Powernappen begynder at kunne blive sprunget over her
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes igen lidt brødskorper eller lignede at gumle på og opbløde med spyt. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet varierer lidt efter hvorvidt han har sovet powernap eller ej. Puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng.
I stedet for bryst natten igennem, skal han hjælpes med stillingsskift, kærtegn og beroligende ord. Mad / mælk har han ikke behov for, hvis dagen er som ovenfor beskrevet.
Når du putter ham til søvn dagen igennem og om aftenen, så er det vigtigt at du får ham over i egen seng lige der, hvor han kan registrere at han bliver lagt der. Han må altså ikke nå at falde så meget i søvn, at han ikke ved du flytter ham. Det er vigtigt at han lærer at sove ude at have dit bryst i munden, så længe han sover med brystet i munden og har denne afhængighed, så vil han søge det igen og igen, når han om natten vågner op fordi han skifter søvnfase.
Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis barnet har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil han naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Han vil søge det indtil det kommer igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din partner og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læse avisen eller lignende.
Når du putter med din dreng, lægger dig med ham og ammer ham i søvn, så lærer du ham at sådan skal det være for at sove godt. Når han så efter ½ time vågner op fordi han skifter søvnfase, så bliver han naturligt urolig, når han oplever at du ikke er der, at du pludselig er forsvundet. Derfor er det vigtigt at han lære at sove uden brystet i munden og uden at være i din favn.
Det betyder ikke at han skal græde sig i søvn, han skal jo stadig ammes inden luren og brystet skal gøre ham rolig og mælken har han behov for, men du skal putte ham i seng lige der hvor han registrerer hvor han falder i søvn og stadig er træt nok til at sove videre.
Rigtig meget held og lykke med projektet og igang med at amningerne skruet rigtig meget ned!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske