Brev:
Hvordan putter jeg min søn og hvordan får jeg ham til at spise overgangsmad?
30. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Hej igen Helen.
Nu er det efterhånden 4 gang jeg skriver til dig.
KOST:
Nina blev i januar storesøster til søde Hans, som nu er 6 mdr. Hans er en stor dreng - 10 kg. og 70 cm. Han er fuldammet indtil 4½ mdr., hvor jeg begyndte med lidt grød, da han virkede interesseret. Også pga. nætterne hvor han "voldspiser"
Men det med spisningen går ikke så nemt - han vil kun have bryst.
Jeg har forsøgt købegrød, hjemmelavet grød, frugtmos, grøntsagsmos, holdt pause 1 og 2 uger og nogle dage. Nu er han så blevet 6 mdr., og jeg synes ikke jeg skal holde pause mere. Jeg ammer ham omkring hver 2. time, hvor han tydeligvis er sulten. Han har altid været hurtig til at spise, det tager 5 minutter, hvorefter han gylper lidt - det bliver nu mindre og mindre.
Han tilbydes skemad 2-4 gange dagligt, og på et godt "måltid" spiser han 2 spsk. Ellers er det som regel en tsk. Jeg er meget opmærksom på hvornår han får det, så han hverken er for sulten eller for mæt. Han virker rigtig interesseret, og åbner glad munden - når han får grød/mos i munden krymper han sig helt sammen, og virker som om han ikke helt ved hvad han så skal stille op med maden. Meget kommer ud igen, og noget kommer ned. Efter 2-3 mundfulde vil han ikke mere, og laver flitsbue. Jeg har givet ham et stykke banan, skorper og små rugbrødshapsere (dem syntes han faktisk godt om, men også de er svære inde i munden, et stykke fersken og skorpe - det hele med samme resultat)
Jeg ammer Hans op til 5 gange om natten - hvor han ligger hos mig og spiser løs.
HVAD GØR JEG?
PUTNING:
Næste spørgsmål er hvordan jeg får puttet Hans. Jeg kan ikke lægge ham fra mig om aftenen, og han bliver derfor ikke puttet, men går i seng samtidig med mig og jeg ligger og ammer ham i søvn.
Jeg savner at ha lidt voksentid om aftenen, men mest af alt synes jeg det er synd for Hans, idet han er alt for træt, og ofte overtræt når jeg går i seng kl. 21-21.30 (for hans skyld)
Nina kommer i seng kl. 19.30-20.30, og HAns virker som om han også er klar til at putte der. Han tager faktisk for det meste en powernapper på ½ time, og vågner så op, rigtig rigtig træt, men ikke til at lægge. Jeg har forsøgt at amme ham i sofaen og lægge ham ind. Det virker - i ½ time.
Jeg har ligget med ham i sengen - det virker indtil jeg går fra sengen eller i ½ time.
Min mand og jeg har lagt ham i egen seng gennem 1 uge, lavet det samme godnatritual (som lige nu er lig 0) med sang og spillemus. Gået til og fra - han har på denne fæle måde skreget sig selv og sengen helt våd af sved og jeg synes ikke om metoden (vi har skelet lidt til "godnat og sov godt")
Det er virkelig frustrerende og jeg kan slet ikke forstå at jeg ikke kan finde på noget så det virker. Jeg ved man ikke skal sammenligne, men denne del har bare været dødnem med Nina rigtig længe.
Hvordan får jeg ham puttet - gerne i egen seng, men ´mindre kan gøre det.
Alt for nu.
Kærlig hilsen
Nina og Hans's mor som vil have sine aftener tilbage:-)