Hvordan putter jeg min søn og hvordan får jeg ham til at spise overgangsmad?

30. juli 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hvordan putter jeg min søn og hvordan får jeg ham til at spise overgangsmad?

Hej igen Helen.

Nu er det efterhånden 4 gang jeg skriver til dig.

KOST:
Nina blev i januar storesøster til søde Hans, som nu er 6 mdr. Hans er en stor dreng - 10 kg. og 70 cm. Han er fuldammet indtil 4½ mdr., hvor jeg begyndte med lidt grød, da han virkede interesseret. Også pga. nætterne hvor han "voldspiser"
Men det med spisningen går ikke så nemt - han vil kun have bryst.

Jeg har forsøgt købegrød, hjemmelavet grød, frugtmos, grøntsagsmos, holdt pause 1 og 2 uger og nogle dage. Nu er han så blevet 6 mdr., og jeg synes ikke jeg skal holde pause mere. Jeg ammer ham omkring hver 2. time, hvor han tydeligvis er sulten. Han har altid været hurtig til at spise, det tager 5 minutter, hvorefter han gylper lidt - det bliver nu mindre og mindre.

Han tilbydes skemad 2-4 gange dagligt, og på et godt "måltid" spiser han 2 spsk. Ellers er det som regel en tsk. Jeg er meget opmærksom på hvornår han får det, så han hverken er for sulten eller for mæt. Han virker rigtig interesseret, og åbner glad munden - når han får grød/mos i munden krymper han sig helt sammen, og virker som om han ikke helt ved hvad han så skal stille op med maden. Meget kommer ud igen, og noget kommer ned. Efter 2-3 mundfulde vil han ikke mere, og laver flitsbue. Jeg har givet ham et stykke banan, skorper og små rugbrødshapsere (dem syntes han faktisk godt om, men også de er svære inde i munden, et stykke fersken og skorpe - det hele med samme resultat)

Jeg ammer Hans op til 5 gange om ...

Annonce

... natten - hvor han ligger hos mig og spiser løs.
HVAD GØR JEG?

PUTNING:
Næste spørgsmål er hvordan jeg får puttet Hans. Jeg kan ikke lægge ham fra mig om aftenen, og han bliver derfor ikke puttet, men går i seng samtidig med mig og jeg ligger og ammer ham i søvn.

Jeg savner at ha lidt voksentid om aftenen, men mest af alt synes jeg det er synd for Hans, idet han er alt for træt, og ofte overtræt når jeg går i seng kl. 21-21.30 (for hans skyld)
Nina kommer i seng kl. 19.30-20.30, og HAns virker som om han også er klar til at putte der. Han tager faktisk for det meste en powernapper på ½ time, og vågner så op, rigtig rigtig træt, men ikke til at lægge. Jeg har forsøgt at amme ham i sofaen og lægge ham ind. Det virker - i ½ time.

Jeg har ligget med ham i sengen - det virker indtil jeg går fra sengen eller i ½ time.

Min mand og jeg har lagt ham i egen seng gennem 1 uge, lavet det samme godnatritual (som lige nu er lig 0) med sang og spillemus. Gået til og fra - han har på denne fæle måde skreget sig selv og sengen helt våd af sved og jeg synes ikke om metoden (vi har skelet lidt til "godnat og sov godt")

Det er virkelig frustrerende og jeg kan slet ikke forstå at jeg ikke kan finde på noget så det virker. Jeg ved man ikke skal sammenligne, men denne del har bare været dødnem med Nina rigtig længe.

Hvordan får jeg ham puttet - gerne i egen seng, men ´mindre kan gøre det.

Alt for nu.
Kærlig hilsen
Nina og Hans's mor som vil have sine aftener tilbage:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor