Svar: Hård mave - baby på kun 2 mdr.

30. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Signe

Dejligt at høre fra dig :)

Det er rigtigt at man fra den lidt ældre generation kan høre råd, som nok er velmenende, men hvor vi trods alt de sidste 30-40 år er blevet klogere ...

Sæbe-propper blev anvendt før i tiden og jeg ved også at nogle privatpraktiserende læger af den gamle skole stadig giver dette råd til mødrene ... Jeg tænker dog at vi i dag har så gode afføringsmidler og har let ved at få fat i tingene, at det virker meget gammeldags at lave sæbepropper og stikke dem op i endetarmen. I stedet kan man behandle med laktulose og har barnet en knold der sidder og lukker, så må man købe et lille klyx som er beregnet til formålet.

Der er ammebørn som har behov for laktulose. Man hører tit at det kun er bør der får flaske, der får problemer med forstoppelse, men sådan er virkelighedens verden altså ikke altid og hos jer er det jo tydeligt, at børn bare er forskellige. Hvor din datter optager mælken fint og uden problemer, ja så får din dreng altså lidt maveproblemer og han skal naturligvis ...

Annonce

... hjælpes :)

Ud over de ting du allerede har gjort, så kan du prøve med et lunt bad, da det kan få tarmene til at slappe af. Du kan også prøve at blæse forsigtig på hans numse med en føntørrer (pas på det ikke bliver for varmt) imens hanligger uden ble på puslebordet. Her kan både varmen og lyden nogle gange få barnet til at slappe af og så kommer afføringen pludselig.

Nogen oplever også at have effekt at zoneterapi og lærer sig selv, hvor på fødderne de skal trykke.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så kan du også prøve at rektalstimulere ham lidt. Det er ikke noget man skal gøre til en vane, men det kan hjælpe. Du kan med en fingerspids og godt med vaseline, massere ganske lidt omkring numsehullet, du kan også komme vaseline på et termometer og 'tage hans temperatur' - det kan også få lidt gang i maven og gøre at proppen kommer ud :)

Og med hensyn til frugtmos - så nej. Det anbefales ikke at man giver børn noget som helst skemad før de er tidligst 4 måneder! Heller ikke selvom de har forstoppelse.

Fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder