Svar: Hård mave - baby på kun 2 mdr.
30. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Hej Signe
Dejligt at høre fra dig :)
Det er rigtigt at man fra den lidt ældre generation kan høre råd, som nok er velmenende, men hvor vi trods alt de sidste 30-40 år er blevet klogere ...
Sæbe-propper blev anvendt før i tiden og jeg ved også at nogle privatpraktiserende læger af den gamle skole stadig giver dette råd til mødrene ... Jeg tænker dog at vi i dag har så gode afføringsmidler og har let ved at få fat i tingene, at det virker meget gammeldags at lave sæbepropper og stikke dem op i endetarmen. I stedet kan man behandle med laktulose og har barnet en knold der sidder og lukker, så må man købe et lille klyx som er beregnet til formålet.
Der er ammebørn som har behov for laktulose. Man hører tit at det kun er bør der får flaske, der får problemer med forstoppelse, men sådan er virkelighedens verden altså ikke altid og hos jer er det jo tydeligt, at børn bare er forskellige. Hvor din datter optager mælken fint og uden problemer, ja så får din dreng altså lidt maveproblemer og han skal naturligvis hjælpes :)
Ud over de ting du allerede har gjort, så kan du prøve med et lunt bad, da det kan få tarmene til at slappe af. Du kan også prøve at blæse forsigtig på hans numse med en føntørrer (pas på det ikke bliver for varmt) imens hanligger uden ble på puslebordet. Her kan både varmen og lyden nogle gange få barnet til at slappe af og så kommer afføringen pludselig.
Nogen oplever også at have effekt at zoneterapi og lærer sig selv, hvor på fødderne de skal trykke.
Og så kan du også prøve at rektalstimulere ham lidt. Det er ikke noget man skal gøre til en vane, men det kan hjælpe. Du kan med en fingerspids og godt med vaseline, massere ganske lidt omkring numsehullet, du kan også komme vaseline på et termometer og 'tage hans temperatur' - det kan også få lidt gang i maven og gøre at proppen kommer ud :)
Og med hensyn til frugtmos - så nej. Det anbefales ikke at man giver børn noget som helst skemad før de er tidligst 4 måneder! Heller ikke selvom de har forstoppelse.
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske