Svar: Skøbelige negle - tilskud?
29. juli 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Gitte
Det er især B-vitamin der skulle have betydning for vores negle og B-vitamin får vi normalt tilført, hvis vi spise en sund og varieret kost.
Man inddeler normalt vitaminer i 2 grupper,- de fedtopløselig og de vandopløselige.
De fedtopløselige vitaminer er: D-vitamin, E-vitamin, A-vitamin og K-vitamin.
De vandopløselige vitaminer: Folat (folinsyre), B12-vitamin, biotin, B6-vitamin, B3-niacin, B1-thiamin, B2-riboflavin, B5-Pantotensyre, og C-vitamin (ascorbinsyre).
B1-vitamin (Thiamin) har flere funktioner. Det hjælper blandt andet nervesystemet og er betyding for vores evne til at bruge kulhydrater og omsætte aminosyrer. Thiamin får vi især via kornprodukter, pasta, hele korn og kerner, magert kød (især svinekød), fisk, tørrede bønner og ærter.
B2-vitamin (Riboflavin) har betydning for vores evne til at producere energi. Man bruger ofte også tilskud af B2-vitamin til hudlidelser. Vi får især B2-vitamin, hvis vi spiser indmad som lever, nyre og hjerter og også via champignon, mandler, hele korn og kerner, bønner og grønne grøntsager generelt.
B3-vitamin (Niacin) påvirker vores evne til at omsætte kulhydrater, fedt og protein. Det har også betydning for vores fordøjelse. Vi får det især, hvis vi indtager mejeriprodukter, fjerkræ, fisk, magert kød, nødder og æg.
B6-vitamin (Pyridoxin) har betydning for vores evne til at producere serotonin og hjælper med at opretholde et sundt immunsystem. B6 vitamin arbejder sammen med forskellige enzymer i kroppen og har betydning for hvordan vi omsætter protein og kulhydrat og hvordan vi producerer f.eks. røde og hvide blodlegemer. Vi får især B6 viamin når vi spiser lyst kød som fjerkræ og fisk, men også når vi spiser bananer, lever, korn, brød og grøntsager.
B5-vitamin (Pantotensyre) er nødvendigt for at vi kan nedbryde kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Det har betydning for vores vækst og vores evne til at antistoffer. Vi får pantotensyre ved at spise ost, majs, æg, lever, kød, ærter og f.eks. jordnødder.
B12-vitamin har betydning for vores evne til at vedlige holde nervesystemet og det er nødvendigt i produktionen af DNA og vores røde og hvide blodceller. Vi får B12-vitamin, når vi spiser proteinrige fødevarer.
Du fortæller at I allerede giver jeres dreng multivitamin dagligt og det burde normalt være tilstrækkeligt til at dække hans behov. Det lyder som om at I allerede gør alt og at I ikke kan gøre så meget andet end holde fokus på varieret kost, vitaminpille og kalktablet ...
Jeg mener umiddelbart ikke at I skal give ham ekstra B-vitamin, hvis I overvejer det, så tal med børnelægen om det først ...
Vær også opmærksom på hvad fodtøj han bruger, at skoene passer så det ikke er skoene der ødelægger hans negle. Og tænk også over om han kravler meget på gulvet. Selvom han er langt over kravle alder, så foregår meget leg måske stadig på gulvet eller når han cykler på sin scooter eller hvad han nu har, så bruger han måske tå-spidserne og det er alt sammen hårdt for hans negle ... årsagen til hans ødelagte negle skal måske findes i noget ydre og ikke noget indre ..? Bare en tanke :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske