Svar: Skøbelige negle - tilskud?

29. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Gitte

Det er især B-vitamin der skulle have betydning for vores negle og B-vitamin får vi normalt tilført, hvis vi spise en sund og varieret kost.

Man inddeler normalt vitaminer i 2 grupper,- de fedtopløselig og de vandopløselige.

De fedtopløselige vitaminer er: D-vitamin, E-vitamin, A-vitamin og K-vitamin.

De vandopløselige vitaminer: Folat (folinsyre), B12-vitamin, biotin, B6-vitamin, B3-niacin, B1-thiamin, B2-riboflavin, B5-Pantotensyre, og C-vitamin (ascorbinsyre).

B1-vitamin (Thiamin) har flere funktioner. Det hjælper blandt andet nervesystemet og er betyding for vores evne til at bruge kulhydrater og omsætte aminosyrer. Thiamin får vi især via kornprodukter, pasta, hele korn og kerner, magert kød (især svinekød), fisk, tørrede bønner og ærter.

B2-vitamin (Riboflavin) har betydning for vores evne til at producere energi. Man bruger ofte også tilskud af B2-vitamin til hudlidelser. Vi får især B2-vitamin, hvis vi spiser indmad som lever, nyre og hjerter og også via champignon, mandler, hele korn og kerner, bønner og grønne grøntsager generelt.

B3-vitamin (Niacin) påvirker vores evne til at omsætte kulhydrater, fedt og protein. Det har også betydning for vores fordøjelse. Vi får det især, hvis vi indtager mejeriprodukter, fjerkræ, fisk, magert kød, nødder og æg.

B6-vitamin (Pyridoxin) har betydning for vores evne til at producere serotonin og hjælper med at opretholde et sundt immunsystem. B6 vitamin arbejder sammen med forskellige enzymer i kroppen og har betydning for hvordan vi omsætter protein og kulhydrat og hvordan vi producerer f.eks. ...

Annonce

... røde og hvide blodlegemer. Vi får især B6 viamin når vi spiser lyst kød som fjerkræ og fisk, men også når vi spiser bananer, lever, korn, brød og grøntsager.

B5-vitamin (Pantotensyre) er nødvendigt for at vi kan nedbryde kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Det har betydning for vores vækst og vores evne til at antistoffer. Vi får pantotensyre ved at spise ost, majs, æg, lever, kød, ærter og f.eks. jordnødder.

B12-vitamin har betydning for vores evne til at vedlige holde nervesystemet og det er nødvendigt i produktionen af DNA og vores røde og hvide blodceller. Vi får B12-vitamin, når vi spiser proteinrige fødevarer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du fortæller at I allerede giver jeres dreng multivitamin dagligt og det burde normalt være tilstrækkeligt til at dække hans behov. Det lyder som om at I allerede gør alt og at I ikke kan gøre så meget andet end holde fokus på varieret kost, vitaminpille og kalktablet ...

Jeg mener umiddelbart ikke at I skal give ham ekstra B-vitamin, hvis I overvejer det, så tal med børnelægen om det først ...

Vær også opmærksom på hvad fodtøj han bruger, at skoene passer så det ikke er skoene der ødelægger hans negle. Og tænk også over om han kravler meget på gulvet. Selvom han er langt over kravle alder, så foregår meget leg måske stadig på gulvet eller når han cykler på sin scooter eller hvad han nu har, så bruger han måske tå-spidserne og det er alt sammen hårdt for hans negle ... årsagen til hans ødelagte negle skal måske findes i noget ydre og ikke noget indre ..? Bare en tanke :)

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet