Svar: Sovetid og madplan

29. juli 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Min umiddelbare tanke er at din datter skal have lidt mere mad og lidt mere mælk i løbet af dagen. Det er vigtigt at hun bliver fyldt rigtig godt op hele dagen igennem for at hun kan sove godt og roligt om natten.

Derudover tænker jeg at også hendes alder spiller ind. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor godt igang hun er motorisk, men det er meget normalt at børn i 7 måneders alderen har svært ved at finde fysisk ro og derfor har svært ved at overgive sig til søvnen. Hun er nu stille og roligt ved at blive mere og mere bevidst om hvor hun er i forhold til jer og registrerer mere og mere tydeligt hvordan I reagerer, om I går fra hende osv. og det lyder som om at hun lige hun har ekstra behov for at blive holdt om, behov for at I sidder hos hende, luller hende til ro osv.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre - hvis hun slet ikke vågner om morgenen, så lad hende sove og start dagen med grød som nu

Morgen 07.30-08.00: Havregrød (fint med Nestle) eller hjemmelavet øllebrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10 - hvis hun har fået flaske tidlig morgen springes denne flaske over. Hvis hun ikke får flaske tidlig morgen skal hun have flaske her.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (det må gerne være købt mos fra glas), suppleres med lidt ristede rugbrødsstænger, agurk eller lignende at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.

Evt. flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flaske hvis hun ikke har fået inden middagslur, tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og få nu mere og mere af jeres mad, ...

Annonce

... må gerne få lidt ris med sovs (boller i karry), indmaden af en frikadelle, lidt laks, rødspætte eller andet kan moses sammen med grøntsager og sovs. Maden skal smage af noget og der skal være både mad i stykker som hun kan holde i hånden og mad der er moset og som gives med ske. Vand af kop.

Flaske med vælling og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se indgår der nu mere mad i løbet af dagen og også flere flasker end hun lige umiddelbart får. De fleste børn vil i 7 måneders alderen skulle have 4 flasker dagligt, drikker hun meget lidt af flasken, vil 5 flasker dagligt være godt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når I putter hende, så er det vigtigt at hun er fuldstændig tryg. Hun lyder som sagt til at have behov for lidt ekstra nærhed og fysisk kontakt i øjeblikket og I må forsøge jer frem i forhold til, hvad metode der er bedst:

Prøv om I kan sidde med hende, vugge hende lidt, synge for hende osv. så hun falder helt til ro og læg hende først fra jer, når hun tydeligt er parat til at overgive sig til søvnen, ikke sover helt men er lige ved, hun registrerer hvor I lægger hende og hun falder let i søvn.

Det kan også være at hun bliver frustreret og ked af at blive flyttet fra favn til seng, så kan I prøve at give hende flasken imens hun ligger i sengen. Sørg for at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. Hold hænderne på hendes krop, hjælp hende til fysisk ro, sid hos hende og vær der for hende.

Medtænk at du nu er stoppet med at amme og at din datter derfor naturligt ikke får samme fysiske kontakt som tidligere. Hun har stadig brug for at blive holdt i favn og blive siddet med - også selvom hun får flaske.

Jeg håber mine tanker og plan for dagen vil hjælpe jer lidt videre frem, fortsat held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin