Svar: Sutteflaske stop
27. juli 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Julie
Det er fint at du stadig giver flaske og det er rigtig dejligt at I nyder denne stund. Efter 1 års alderen skal behovet for flaske dog erstattes af noget andet og hygge kan man jo stadig væk ...
Anna kan f.eks. få en kop lun mælk og en banan og så kan hun sidde på dit skød og få læst en godnathistorie i stedet, du kan putte hende, synge for hende, holde hende i hånden, kærtegne hende og på den måde stadig give hende masser af nærhed og kontakt inden hun skal sove. Det kan stadig være en god hyggestund for jer begge.
Det gør ikke noget, hvis flaske en gang dagligt fortsætter et par måneder endnu, men hun bør ikke blive 1½ år ... På et tidspunkt skal der købes nye flaskesutter, de gamle bliver mørnede og dur ikke mere - og så skal flasken slutte. Tag Anna med i afslutningen. Hun kender måske allerede nu til at noget slutter - når mælkekartonen er tom, så er det slut, der er ikke mere mælk og I slår ud med hænderne, gestikulerer slut. Det samme gør I når historien er læst og bogen klappes sammen - slut der er ikke mere historie.
Dette "slut" og gestikuleren med hænderne som tegn for slut skal I overføre til flaskerne. Vis hende at flaskesutterne er mørnede, de klistrer, de dur ikke mere og lad hende være med til at smide dem ud. Når hun om aftenen så søger efter, eller efterspørger sin flaske, så vis hende flasken, som ikke dur - der er ingen flaskesutter på og så virker den ikke. Det er slut. Husk hende på at sutterne ikke duede mere og måtte smides ud og kigger hun i skraldespanden, så sørg for at den er tømt på forhånd. Der er ikke noget at gøre, det er slut med flasken - dur ikke mere ...
I stedet må hun så få et alternativ, så jo meget fint kan være sidde på skødet, få en kop mælk og en godnathistorie, og sådan kommer I stille og roligt videre :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske