Svar: Sutteflaske stop

27. juli 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Julie

Det er fint at du stadig giver flaske og det er rigtig dejligt at I nyder denne stund. Efter 1 års alderen skal behovet for flaske dog erstattes af noget andet og hygge kan man jo stadig væk ...

Anna kan f.eks. få en kop lun mælk og en banan og så kan hun sidde på dit skød og få læst en godnathistorie i stedet, du kan putte hende, synge for hende, holde hende i hånden, kærtegne hende og på den måde stadig give hende masser af nærhed og kontakt inden hun skal sove. Det kan stadig være en god hyggestund for jer begge.

Det gør ikke noget, hvis flaske en gang dagligt fortsætter et par måneder endnu, men hun bør ikke blive 1½ år ... På et tidspunkt skal der købes nye flaskesutter, de gamle bliver mørnede og dur ikke mere - og så skal flasken slutte. Tag Anna med i afslutningen. Hun kender måske allerede nu til at noget slutter - når mælkekartonen er tom, så er det slut, der er ikke mere mælk og I ...

Annonce

... slår ud med hænderne, gestikulerer slut. Det samme gør I når historien er læst og bogen klappes sammen - slut der er ikke mere historie.

Dette "slut" og gestikuleren med hænderne som tegn for slut skal I overføre til flaskerne. Vis hende at flaskesutterne er mørnede, de klistrer, de dur ikke mere og lad hende være med til at smide dem ud. Når hun om aftenen så søger efter, eller efterspørger sin flaske, så vis hende flasken, som ikke dur - der er ingen flaskesutter på og så virker den ikke. Det er slut. Husk hende på at sutterne ikke duede mere og måtte smides ud og kigger hun i skraldespanden, så sørg for at den er tømt på forhånd. Der er ikke noget at gøre, det er slut med flasken - dur ikke mere ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I stedet må hun så få et alternativ, så jo meget fint kan være sidde på skødet, få en kop mælk og en godnathistorie, og sådan kommer I stille og roligt videre :)

Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor