Svar: Storesøster og børnehave på samme tid
22. juli 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Jette
Der er altid fordele og ulemper og det er et svært valg at træffe. Især fordi der netop omkring en fødsel jo er mange usikkerhedsmomenter, du ved jo ikke om du pludselig føder før tid, selvom du skal have planlagt kejsersnit, så kan det jo godt være at den lille vil ud før eller der kan ske andre ting, som gør at hele situationen ser anderledes ud ... Men som udgangspunkt må man jo tage beslutninger ud fra at alt går planmæssigt og hvis du har mulighed for at få din datter i institution 1½ måned før du skal føde og du der, har orlov og kan køre hende stille og roligt ind, så synes jeg det er at foretrække.
Det vil give hende mulighed for at bliver kørt lidt ind, situationen vil hjemme stadig være nogenlunde som den plejer (hvor den når den lille baby kommer vil være helt anderledes) og hvis hun er vant til institutionen og føler sig tryg der, så vil det være et frirum for hende, at kommer derhen, når den lille ny melder sin ankomst. Hjemme skal hun jo til den tid, finde ud af at være storesøster og vende sig til at I pludselig er en familie på fire og det kræver rigtig mange ressourcer.
I børnehaven vil hun kunne glide ind i legen som hun plejer, hun vil have samme rolle som hun hele tiden har haft og vil ikke skulle forholde sig til noget nyt. Samtidig er december måned jo en rigtig hyggelig måned, hvor der sker mange dejlige ting i børnehaven og når du er hjemme på barsel, vil du kunne give hende kortere dage og det vil være rigtig dejligt for jer alle. Hun har således god mulighed for at få en 'blød' start og det synes jeg er at foretrække :)
Venter du 1½ måned efter den lille er kommet, så er nyhedens interesse for den lille måske ikke så stor og storesøster begynder måske at vise lidt flere følelser omkring det. Altså at det ikke altid er helt så sjovt at skulle være den store osv. når man nu stadig kun er 3 år gammel. Derfor vil det måske være svært at skulle starte børnehave lige her ...
Så jeg synes det lyder fint, at sende din datter af sted lidt før, så det passer med både indkøring, at skulle være storesøster, barsel osv. Så er spørgsmålet bare om du kan få plads lidt før - kan du ikke det, så må tingene jo være som de er og så går det også nok :)
Fortsat held og lykke med hende og med graviditeten fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske