Svar: Storesøster og børnehave på samme tid

22. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jette

Der er altid fordele og ulemper og det er et svært valg at træffe. Især fordi der netop omkring en fødsel jo er mange usikkerhedsmomenter, du ved jo ikke om du pludselig føder før tid, selvom du skal have planlagt kejsersnit, så kan det jo godt være at den lille vil ud før eller der kan ske andre ting, som gør at hele situationen ser anderledes ud ... Men som udgangspunkt må man jo tage beslutninger ud fra at alt går planmæssigt og hvis du har mulighed for at få din datter i institution 1½ måned før du skal føde og du der, har orlov og kan køre hende stille og roligt ind, så synes jeg det er at foretrække.

Det vil give hende mulighed for at bliver kørt lidt ind, situationen vil hjemme stadig være nogenlunde som den plejer (hvor den når den lille baby kommer vil være helt anderledes) og hvis hun er vant til institutionen og føler sig tryg der, så vil det være et frirum for hende, at kommer derhen, når den lille ny melder sin ankomst. Hjemme skal hun jo til den tid, finde ud af at være storesøster og vende sig til at I pludselig er en familie på fire og det kræver rigtig mange ressourcer.

I børnehaven vil ...

Annonce

... hun kunne glide ind i legen som hun plejer, hun vil have samme rolle som hun hele tiden har haft og vil ikke skulle forholde sig til noget nyt. Samtidig er december måned jo en rigtig hyggelig måned, hvor der sker mange dejlige ting i børnehaven og når du er hjemme på barsel, vil du kunne give hende kortere dage og det vil være rigtig dejligt for jer alle. Hun har således god mulighed for at få en 'blød' start og det synes jeg er at foretrække :)

Venter du 1½ måned efter den lille er kommet, så er nyhedens interesse for den lille måske ikke så stor og storesøster begynder måske at vise lidt flere følelser omkring det. Altså at det ikke altid er helt så sjovt at skulle være den store osv. når man nu stadig kun er 3 år gammel. Derfor vil det måske være svært at skulle starte børnehave lige her ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så jeg synes det lyder fint, at sende din datter af sted lidt før, så det passer med både indkøring, at skulle være storesøster, barsel osv. Så er spørgsmålet bare om du kan få plads lidt før - kan du ikke det, så må tingene jo være som de er og så går det også nok :)

Fortsat held og lykke med hende og med graviditeten fortsat.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder