Svar: 3 årig onanerer
21. juli 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Gabriella
Det er normalt at små børn onanerer, nogen gør det naturligvis mere end andre, men det er stadig helt almindeligt.
At børn onanerer hænger ikke sammen med sexualitet på samme måde som hos os voksne. Jeres dreng gør det, fordi det er naturligt for ham at røre ved sine kønsorganer, udforske sig selv og han har fundet ud af, at det her får ham til at føle sig dejligt tilpas, det gør han rolig og han føler det som noget rart. Derfor er det super godt, at I har anerkendt denne lyst og ikke skældt ham ud eller sagt at han gør noget forkert.
Det er dog også sådan, at blufærdighed må læres og det er vigtigt at I forsøger at forklare jeres dreng, at der er visse regler omkring hvornår og hvor man rører ved sig selv. Hvis barnet begynder at sidde og pille sig i skridtet, når der er gæster eller man bare er sammen i stuen, hvis barnet gør det ved spisebordet eller andre steder, så vil det være rigtig godt at sige: "Jeg kan godt forstå, du synes, det er rart at røre ved dig selv – jeg vil gerne have, du gør det på dit værelse”.
Det lyder ud fra dit brev også som om at I har været opmærksomme på dette, når han onanerer er det således ofte i badet, eller når han ligger i sin seng og skal sove. Du fortæller også at han løber ind, afbryder en leg, for at gå afsides og hygge sig lidt for sig selv - sidstnævnte må jeg lige kommentere på ... :)
Man skal altid vurdere, hvor meget onanien fylder i hverdagen og det lyder hos jer, som om at jeres dreng er begyndt at bruge det lidt meget, - spørgsmålet er så hvorfor ...
Du nævner selv at han ofte gør det, når han er 'oppe at køre', det er på dage eller tidspunkter, hvor han har svært ved at finde ro og jeg tænker at han måske bruger onani til at få sig selv lidt ned i gear. Det er naturligvis vældig praktisk for ham, men uhensigtsmæssigt, når de pludselig kommer til at fylde så meget, at han afbryder en leg, for at få sig selv beroliget ...
I bliver naturligvis nødt til at have nogle regler og de kan variere meget efter hvad familie man er. I må finde ud af, om I vil acceptere at han afbryder en leg, for at gå ind og onanere eller om I her er nødt til at gå efter ham, og igen anerkende dette behov, men samtidig fortælle, at nu leger i og det andet må vente til senere ...
Jeg tænker også at han behov for at gearer sig selv ned ved hjælp af onani må stilles på en anden måde. Det vil være rigtig godt, hvis I i en periode, kunne give ham ekstra stor fysisk kontakt. I skal nusse hans fødder, stryge ham over ryggen, massere ham så I hjælper ham med at slappe af på en mere hensigtsmæssig måde. I kan lægge ham op sofaen, sætte en CD på med afslappende musik, og så lade jeres hænder kærtegne hans krop som vandet der drypper, vinden der bruser osv. og følge musikken samtidig med at I fortæller en lille historie.
At onanere 5-6 gange om dagen lyder af meget og man er også nødt til at medtænke, om han bruger det for at opnå opmærksomhed. Han mærker sandsynligvis at det gør noget ved jer, at han får en reaktion. Derfor er det vigtigt at I lige nu bruger lidt ekstra energi på at give ham opmærksomheden på andre områder. Han må gerne onanere, når han er alene, men det må ikke fylde så meget i hverdagen at det nærmest hæmmer ham i leg eller begynder at genere andre og lige nu lyder det som om at der skal sættes noget andet i stedet.
Så prøv at have fokus på masser af fysisk kontakt og hjælp ham med at slappe af, prøv med lidt visualiseringsøvelser som man kan forholde sig til, når man kun er 3 år og prøv også at aktivere ham rigtig god fysisk. Han skal bruge sig selv rigtig meget, så han opnår en fysisk træthed og dermed ro.
Har han en løbecykel, et løbehjul, bolde at sparke til, en trampolin at hoppe på osv. Det er vigtigt at I tumler med ham og sørger for at han bruger sig selv fysisk og også mærker sig selv.
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske