Brev:
Vil ikke sove i sin egen seng - 16 mdr.
21. juli 2009
Alder:
16 mdr.
Vil ikke sove i sin egen seng - 16 mdr.
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden er ved at opgive nogensinde at få min datter over i sin egen seng.
Lidt om os: Julia er 16 måneder og en meget glad og snakkesagelig pige. Hun lærte at gå for ca. 3 uger siden og syntes, at denne nye verden er det bedste. Julia er vores første barn og hun er født en smule for tidligt (5 uger), men det har været ganske uproblematisk.
Problemet er, at hun ikke vil sove om aftenen og slet ikke i sin egen seng. Vi har lige været på 14 dages ferie, hvor hun har lært at sige sove, og været rigtig god til selv at give udtryk for, at nu ville hun gerne puttes. Hun er på ferie blevet puttet i sin klapvogn og har sovet fint.
Hun har siden hun var 5 måneder haft en dårlig vane med at vågne efter ca. 30-60 minutters søvn og så bare skrige. Vi har tolket det som, at hun ikke var træt nok, og har derfor kortet hendes middagslur ned til to timer og lagt hende lidt senere om aftenen. Dette hjalp i ca. en uge og så var vi tilbage til at vågne op efter kort tid.
Om dagen sover hun fint, og der er ikke noget problem med at putte hende eller at hun vånger efter kort tid.
Igår aftes da vi begyndte at snakke om at hun skulle sove, så gik hun ud til sin barnevogn, og da jeg sagde at hun ikke skulle sove der men i sin egen seng, begyndte hun at græde helt vildt. Hun endte igen i vores seng, som hun nyder at ligge på tværs i:) Jeg har bare fået den tanke om hun ikke kan lide den dumme seng, siden hun ikke vil sove i den (og jeg er ude i de tanker, hvor jeg tænker om vi skal købe en ny seng = ny start?).
Målet var at vi her i sommerferien (har lang sommerferie) skulle få hende ind i hendes eget værelse, men jeg kan ikke lige se hvordan det skal lade sig gøre.
Syntes vi har forsøgt alt lige fra, at gå ind til hende med minutters mellemrum, til at være hos hende (hvilket så går at en putning tager 2 timer), hun er blevet puttet i klapvogn/barnevogn, hun er faldet i søvn på sofaen... Ja vi har nok prøvet for mange ting efterhånden.
Men hvad siger du? Skal vi bare tage en kold tyrker og rykke sengen ind på hendes eget værelse og så putte hende der trods hendes vilde protester?
Hilsen Johanne