Vil ikke sove i sin egen seng - 16 mdr.

21. juli 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Vil ikke sove i sin egen seng - 16 mdr.

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden er ved at opgive nogensinde at få min datter over i sin egen seng.

Lidt om os: Julia er 16 måneder og en meget glad og snakkesagelig pige. Hun lærte at gå for ca. 3 uger siden og syntes, at denne nye verden er det bedste. Julia er vores første barn og hun er født en smule for tidligt (5 uger), men det har været ganske uproblematisk.

Problemet er, at hun ikke vil sove om aftenen og slet ikke i sin egen seng. Vi har lige været på 14 dages ferie, hvor hun har lært at sige sove, og været rigtig god til selv at give udtryk for, at nu ville hun gerne puttes. Hun er på ferie blevet puttet i sin klapvogn og har sovet fint.

Hun har siden hun var 5 måneder haft en dårlig vane med at vågne efter ca. 30-60 minutters søvn og så bare skrige. Vi har tolket det som, at hun ikke var træt nok, og har derfor kortet hendes middagslur ned til to timer og lagt hende lidt senere om aftenen. Dette hjalp i ca. en uge og så var vi tilbage til at vågne op efter kort tid.

Om dagen sover hun fint, og der er ikke noget problem med at ...

Annonce

... putte hende eller at hun vånger efter kort tid.

Igår aftes da vi begyndte at snakke om at hun skulle sove, så gik hun ud til sin barnevogn, og da jeg sagde at hun ikke skulle sove der men i sin egen seng, begyndte hun at græde helt vildt. Hun endte igen i vores seng, som hun nyder at ligge på tværs i:) Jeg har bare fået den tanke om hun ikke kan lide den dumme seng, siden hun ikke vil sove i den (og jeg er ude i de tanker, hvor jeg tænker om vi skal købe en ny seng = ny start?).

Målet var at vi her i sommerferien (har lang sommerferie) skulle få hende ind i hendes eget værelse, men jeg kan ikke lige se hvordan det skal lade sig gøre.

Syntes vi har forsøgt alt lige fra, at gå ind til hende med minutters mellemrum, til at være hos hende (hvilket så går at en putning tager 2 timer), hun er blevet puttet i klapvogn/barnevogn, hun er faldet i søvn på sofaen... Ja vi har nok prøvet for mange ting efterhånden.

Men hvad siger du? Skal vi bare tage en kold tyrker og rykke sengen ind på hendes eget værelse og så putte hende der trods hendes vilde protester?

Hilsen Johanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder