Svar: Hikke
20. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Mona
Da jeg i sin tid læste til sygeplejerske, så lærte jeg, at når man hikker så skyldes det at der sidder en nerve (mener det er Nervus Vagus) mellem luftrør og spiserør. Når den nerve stimuleres så begynder hikken. Det vil sige at hvis man spiser og noget 'klemmer lidt i spiserøret' så kan det stimulere nerven og på samme måde kan en bøvs, som sidder i luftrøret stimulere nerven.
Da forholdende hos børn jo er meget små, der er ikke ret meget plads imellem luftrør og spiserør, så stimuleres nerven imellem meget let. Derfor får små børn ofte hikke i forbindelse med at de spiser eller skal af med en bøvs.
For at få hikken væk igen, så er det vigtigt at stimulere på ny og derfor hjælper det at give lidt at drikke, når noget kommer ned gennem spiserøret, så flytter det igen lidt på sig, ændrer på pladsen og så holder hikken op - altså lige indtil barnet igen bøvser... Det hele hjælper dog i takt med barnet vokser og størrelsesforholdende ændrer sig naturligt:o) Det er da en meget god forklaring, men om den holder... mon ikke.
Det er derfor en god idé at du lægger til brystet igen, når din dreng hikker og lader ham die lidt, når han så synker, så vil hikken holde op. Hvis han er mæt og glad og ikke har behov for mere mælk, eller hvis han mere eller mindre er på vej til at falde i søvn, så kan du også give ham en lille smule kogt vand, bare på en teske, så han lige synker og dermed måske holder op med at hikke. Du kan også prøve at give ham en sut, fordi det vil give ham lidt ekstra mundvand, som han så synker og det kan også hjælpe lidt :o)
Husk dog på at sutten kun bør bruges efter amning, når du er sikker på at han er rigtig godt mæt. Den skal kun bruges til at give ham roen når han skal sove, han bør ikke holdes hen med en sut. Han er jo stadig ikke så gammel, så det er vigtigt at hans suttelyst stilles ved brystet.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske