Svar: Selvtillidsproblemer hos nybagt mor

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mona

Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :)

Det er en meget stor omvæltning at blive mor og det er helt normalt at man bliver i tvivl om, hvorvidt man nu kan gøre det hele godt nok. Om man kan reagere hensigtsmæssigt, når og hvis noget sker, man ville jo aldrig tilgive sig selv, hvis der skete den lille skat noget ... :)

For de fleste kvinder vil det at føde et barn, det at blive mor, gøre at man bliver mere følsom. Ting man før har kunne klare uden problemer, bliver pludselig svære at tackle og man kan pludselig tude over nyhederne i fjernsynet eller andre ting, som man før kunne tage 'i stiv arm'.

Der kan være rigtig mange følelser i spil, når man sidder der og lige har født. Det er helt normalt at føle udmattelse, vrede, usikkerhed, skuffelse, glæde osv. Det er en blanding af mange følelser som handler meget om hvordan graviditeten, fødslen, indlæggelsen osv. er gået. Samtidig med at man jo også skal forholde sig til den nye rolle 'at være mor'.

Et lille spædbarn er utilregnelig, forstået på den måde, at du aldrig ved hvad næste time bringer. Du ved ikke hvor længe han sover, du ved ikke om han skal skiftes, have mad, eller bare vil holdes om. Du famler lidt i blinde og du kan ikke planlægge særlig meget. Det giver en naturlig usikkerhed og det er helt normalt. Det er derfor ...

Annonce

... det er så hårdt at få en lille. Mange siger at de små "de sover og spiser jo bare" og det er naturligvis også rigtig nok, men det der er svært at man aldrig rigtig ved hvornår de gør det :)

Så det er som sagt helt naturligt at du her efter fødslen får en følelsesmæssig reaktion, hvor du er usikker på om du gør det godt nok som mor. Du tænker over det ansvar du nu står med, du er bange for at der skal ske din dreng noget og vil ham blot det bedste.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle gange så sker det dog at disse tanker og følelser bliver så kraftige at de begynder at hæmme en i dagligdagen. Man begynder måske at blive hjemme, fordi man tænker at der vil ske barnet eller en selv noget, hvis man går ud. Eller det modsatte, man vil helst være ude, man vil ikke være alene med sit barn, hvis der sker noget, derfor sørger man for at komme hjemmefra hver dag ... Man kan også begynde at få den fysisk dårligt, får ondt i maven, får hovedpine, man føler sig svimmel, får måske vejrtrækningsproblemer eller voldsom hjertebanken. Nogle mødre beskriver også at de oplever de lever i en osteklokke, hvor verden passerer forbi dem. Sådanne tegn skal man naturligvis reagere på, her er det meget vigtigt at man taler med sin læge og også meget gerne med sin sundhedsplejerske.

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro med på vejen :o)

Knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder