Svar: Selvtillidsproblemer hos nybagt mor
20. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Mona
Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Det er en meget stor omvæltning at blive mor og det er helt normalt at man bliver i tvivl om, hvorvidt man nu kan gøre det hele godt nok. Om man kan reagere hensigtsmæssigt, når og hvis noget sker, man ville jo aldrig tilgive sig selv, hvis der skete den lille skat noget ... :)
For de fleste kvinder vil det at føde et barn, det at blive mor, gøre at man bliver mere følsom. Ting man før har kunne klare uden problemer, bliver pludselig svære at tackle og man kan pludselig tude over nyhederne i fjernsynet eller andre ting, som man før kunne tage 'i stiv arm'.
Der kan være rigtig mange følelser i spil, når man sidder der og lige har født. Det er helt normalt at føle udmattelse, vrede, usikkerhed, skuffelse, glæde osv. Det er en blanding af mange følelser som handler meget om hvordan graviditeten, fødslen, indlæggelsen osv. er gået. Samtidig med at man jo også skal forholde sig til den nye rolle 'at være mor'.
Et lille spædbarn er utilregnelig, forstået på den måde, at du aldrig ved hvad næste time bringer. Du ved ikke hvor længe han sover, du ved ikke om han skal skiftes, have mad, eller bare vil holdes om. Du famler lidt i blinde og du kan ikke planlægge særlig meget. Det giver en naturlig usikkerhed og det er helt normalt. Det er derfor det er så hårdt at få en lille. Mange siger at de små "de sover og spiser jo bare" og det er naturligvis også rigtig nok, men det der er svært at man aldrig rigtig ved hvornår de gør det :)
Så det er som sagt helt naturligt at du her efter fødslen får en følelsesmæssig reaktion, hvor du er usikker på om du gør det godt nok som mor. Du tænker over det ansvar du nu står med, du er bange for at der skal ske din dreng noget og vil ham blot det bedste.
Nogle gange så sker det dog at disse tanker og følelser bliver så kraftige at de begynder at hæmme en i dagligdagen. Man begynder måske at blive hjemme, fordi man tænker at der vil ske barnet eller en selv noget, hvis man går ud. Eller det modsatte, man vil helst være ude, man vil ikke være alene med sit barn, hvis der sker noget, derfor sørger man for at komme hjemmefra hver dag ... Man kan også begynde at få den fysisk dårligt, får ondt i maven, får hovedpine, man føler sig svimmel, får måske vejrtrækningsproblemer eller voldsom hjertebanken. Nogle mødre beskriver også at de oplever de lever i en osteklokke, hvor verden passerer forbi dem. Sådanne tegn skal man naturligvis reagere på, her er det meget vigtigt at man taler med sin læge og også meget gerne med sin sundhedsplejerske.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro med på vejen :o)
Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske