Svar: Sveder meget!
20. juli 2009
Alder:
15 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er meget normalt at små børn sveder, og når man er 15 måneder som din datter, så er man jo utroligt aktiv. Hun går rundt nu, okser af sted for at opleve verden og bruger rigtig meget energi på at undersøge og opleve og det kommer hun til at svede af :)
Hvis hun samtidig er en buttet pige, så sveder hun naturligt også mere end hvis hun er en meget spinkel pige.
Du kan ikke gøre så meget ved det, men skal naturligvis give hende tøj på og tage det af, så hun har det behageligt tempereret. Det kan være en fordel at have en tynd bomulds bodystocking på, som kan suge lidt af sveden - men modsat, hvis hun går rundt og bliver fugtig og klam, så bliver hun også kold og det er ikke godt. Så er det bedre at hun ikke har for meget tøj på. Uld suger sveden rigtig godt og holder samtidig barnet tørt, men uldundertøj her i sommervarmen bliver nok for meget af det gode :) Til efteråret vil det dog være en god idé til jer.
Lidt løst bomuldstøj er godt og sørg for at hun så vidt muligt opholder sig i skyggen og giv hende masser at drikke, der skal være vand tilgængeligt hvor hun er :)
Håber du kan bruge ovenstående videre.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske