Brev:
Ingen effekt af laktolosen - 2 mdr.
20. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Ingen effekt af laktolosen - 2 mdr.
Hej Helen
Vi er nye medlemmer og glæder os til at høre fra dig :-)
Vi har en datter på 3 ½ og har lige fået nr. to datter d 14-05-09. Fødslen gik hurtigt (to timer). Vores spørgsmål går på vores datter på næsten 10 uger. Hun får kun flaske (ammet de første tre uger).
Fra uge 4 begyndte hun at græde rigtig meget og havde hård afførring. Vi skiftede modermælkserstatningen ud fra Nan 1 til grøn allomin. Det hjalp ikke og derfor sagde lægen vi skulle give hende 3 ml laktolose 1 gang hver dag. Dette gjorde vi samtidig med at hun fik zoneterapi 6 gange. Hun begyndte så at få blød gul afførring dagligt. Vi trappede derfor ud af laktosen, da det så fint ud med afførring i uge 8. Men hun pressede stadig meget i løbet af dagen og havde tidspunkter hvor hun stadig var utrøstelig ked af det og pruttede meget, derfor sagde egen sundhedspl. da hun var på besøg i uge 9 at vi skulle opstarte med laktosen igen. Hun sagde at det ikke kunne skade tarmene og hun ikke kunne få dovne tarme af det.
Vores spørgsmål er så om det kan være rigtigt at vores datter ”bare” kan køre videre hver dag på samme dosis laktolose uden det giver dovne tarme eller at tarmene bare vænner sig til det og det ingen nytte giver.? Hvor længe kan/skal vi blive ved med grøn allomin og evt laktolose?
I denne omgang synes vi ikke vi har set en synlig effekt af laktolosen (hun kommer dog af med en lille smule blød gul afførring ca dagligt) Hun græder desværre flere gange i løbet af dagen pga. maven.
Det skal siges at vi hver dag giver hende bad for at lindre maven, vi cykler med hendes ben og massere maven. Hvis du har andre forslag må du meget gerne skrive dem.
En anden ting vi kunne bruge lidt ekspertise omkring, er hendes måltider og rytme. Hun spiser i løbet af en dag (indtil videre) max. 610 ml, er det ok for hende ikke at spise mere? (Hun vejede d. 10 juli 5200 g og 58 længde) Hun spiser 5-6 gange i døgnet. Hun har ikke lyst til flere gange eller mere da hun afviser flasken hvis vi tilbyder den oftere.
Nogle måltider spiser hun 170 ml og andre 40 ml. Hun kan nogle aftener/nætter sove 10 timer uden at vågne op, er det ok? Andre aftener får hun flaske omkring 19 eller 20 og sover så til ca 1.30 får flaske og sover igen til ca. 5 -6 om morgenen. Hun er ikke glad for at sove i længere tid i løbet dagen, heller ikke selvom vi går tur med barnevognen, så der kan vi ikke rigtig sige hun har en rytme.
Hun smiler, pludre og er en meget stærk pige og utrolig aktiv på sit legetæppe samt nysgerrig.
Håber du kan finde rundt i vores brev og glæder os til svar.
Hilsner fra Sanne