Svar: Daglig rutine
24. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Hvor meget rutine der er behov for er individuelt. For nogle børn betyder det utrolig meget, at de spiser, sover, er aktive på nogenlunde samme tidspunkt hver dag (+/- ½ time) ligesom det også har stor betydning at putteritual, stedet de sover osv. er det samme, noget genkendeligt og trygt. For nogle børn er det meget forstyrrende, hvis tingene ændrer sig - der har svært ved at overgive sig til søvnen, bliver pylrede ked af det osv.
For andre børn betyder det langt mindre, de trives fint med at dagene skifter, at komme med i byen, sove forskellige steder - bare de får deres mad og mælk når de viser behov for det, så virker de som udgangspunkt glade og har det godt :o)
Der er naturligvis også forskel på voksne, nogen har brug for at børnene sover på nogenlunde fast tid, det giver overblik og mere overskud, hvis man nogenlunde ved hvornår barnet sover, spiser osv. For andre forældre virker dette naturligt helt forkert, børn skal ikke puttes i kasser og skal naturligvis have lov til at sove når de er trætte og må derfor spise og sove fleksibelt. Det giver ro at vide, at barnet selv har en evne til at udtrykke sit behov og når man følger dette, så har både mor og barn det godt :o)
Jeg har lidt svært ved helt at gennemskue dit brev og dine ønsker, umiddelbart lyder det som om at du helst vil lade din dreng styre det selv - og det synes jeg du skal lade ham gøre. Det gør ikke spor at han nogle dage står tidligt op og derfor måske har behov for en powernap sidst på dagen - og at han andre dage sover længere og derfor springer sin powernap over. Det gør heller ikke noget at han nogle dage spiser frokost kl. 12 og andre dage kl. 14 ... hvis det er sådan I begge har det bedst.
Så længe der ikke er rod i hans indre ur, så længe han ikke begynder at vågne kl. 05 for at få morgengrød, men er i stand til at sove nogenlunde til det vi kalder morgen og starte dagen der, så længe han sover det han har behov for, ikke bytter rundt på nat og dag men følger en rytme, hvor han sover relevant i dagtimerne, er vågen, aktiv, glad og udvikler sig godt - ja så synes jeg ikke du behøver gå ind og presse ham ind i en rutine, som hverken du eller han har det godt med.
Der er i princippet ikke spor i at barnet vågner meget tidligt eller går meget sent i seng, hvis man har det godt med det. I nogle familier kan netop en rutine, hvor barnet først sover kl. 23 være passende og I andre familier vil det være bedre at barnet allerede sover kl. 19. På samme måde passer det nogle familier rigtig godt, hvis barnet vågner tidligt og dagen starter kl. 05 - hos andre familier er det bedst hvis barnet kan sove til kl. 9 ...
Man kan godt ændre på barnets cirkadiske rytme, barnets indre ur - ændre til det man synes passer bedst ind i familien. Men hvis barnet har en rytme, der som udgangspunkt passer alle - så skal man naturligvis ikke gøre noget. Man skal ikke ændre på noget som fungerer godt.
Derfor synes jeg at du skal lade din dreng sove til han vågner om morgenen og indstille dig på at rytmen om dagen styrer han naturligt selv. Det lyder som om at du har det godt med det og så må du nyde de dage, hvor I begge kan sove lidt længere.
Jeg synes ikke du skal trække hans måltider, hvis han er sulten eller tørstig, så skal han naturligt have noget at spise og drikke og den dag hvor han spiser tidligt dagen igennem giver det sandsynligvis plads til et ekstra lille måltid og så får han naturligvis det.
Og med hensyn til søvn og fast rutine der, så har du jo forsøgt at holde ham vågen og trække tiden uden positivt resultat, så når han virker til at trives bedst med fleksibilitet og det også er rart for dig - så gør det. Og ha det så godt med at han nogle dage sover tidligt og andre dage sent.
Det lyder altså som om at din fornemmelse er rigtig god og du skal lytte til dig selv og det du føler virker bedst for jer begge (alle tre) :o)
Hans natlige uro behøver ikke hænge sammen med rutinen om dagen, det kan sagtens skyldes hans alder og udvikling. Han begynder jo at bruge sig selv mere fysisk og får sig derfor lagt i skiftende stillinger om natten, men han er stadig ikke god nok til at få sig lagt rigtigt igen og derfor har børn i denne alder ofte natlige opvågninger hvor de har behov for hjælp til stillingsskift.
Han drømmer også mere, kan ligge og småklynke, smaske i søvne, virke søgende osv. men har ikke brug for mad, snarere hjælp til at blive lullet videre i søvnen igen. Så lidt natlig uro hører altså alderen til.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske