Brev:
Daglig rutine
24. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Daglig rutine
Kære Helen
Jeg har læst en masse af dine svar til andre angående kost og søvn, og kan jo se, at det ville være en god ide at få indført en mere fast daglig rutine her hos os.
Min søn på 6,5 mdr er en stor dreng (9 kg og 70 cm ved 5 mdr undersøgelse), der har været i gang med skemad i ca 2 mdr nu. Vi har ret slavisk fulgt dine råd angående opstart af skemad og det er gået rigtigt fint, så vi nu er oppe på 3 måltider om dagen. Vi har kæmpet en del med det med søvnen, det går bedre nu, men der er stadig noget at arbejde med. Blandt andet derfor vil jeg jo også gerne have en lidt mere fast rutine i hverdagen. Men jeg synes det er lettere sagt end gjort.
Vi har en ret fast rutine mht hvilken rækkefølge tingene sker i, men det kniber med at få tingene til at ske på samme tidspunkt fra dag til dag. Især kniber det med at få middagsmåltidet (frokost) til at ligge på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Det skyldes især, at det varierer meget hvornår min søn vågner om morgenen og at det er meget forskelligt hvor lange lure han tager. Og jeg synes ikke at det er smart at vække ham fordi jeg partout vil have ham til at spise middagsmad kl 12 f.eks. Eller at trække den hvis han er hundesulten og træt, og bare trænger til at få noget at spise og komme ud at sove i barnevognen. Men jeg vil jo gerne høre din mening.
Sådan her ser vore morgener f.eks ud: Selv om jeg skriver, at vi står op kl 6.00, så sker det, som tiderne i parentesen indikerer i realiteten mellem 5.30 og 7.00. Og sådan er det dagen igennem.
6.00 (5.30-7.00) Vågner. Ammes og sover måske lidt videre.
6.30 (5.30-7.30) Står op og får tøj på. Leger mens jeg koger grød.
7.30 (7.00-8.30) Vi spiser morgenmad sammen (For tiden er det havregrød, men regner med at tage flere grødtyper ind, så det ikke bliver for kedeligt. Får en appelsinbåd el. lign. at bide i + vand af kop)
8.15 (7.15-9.00) Formiddagslur (ofte kun 45 min)
9.00 (8.00-10.30) Ammes (lige efter at være vågnet fra formiddagslur)
Og sådan kører det videre, tidsplanen skrider ofte mere og mere efterhånden som dagen skrider
frem.
Frokost (øllebrød eller grøntsagsmos) får han således på et tidspunkt mellem 11.00 (hvis han er vågnet tidligt og kun har taget en kort formiddagslur) og 14.00 (vågnet sent og lang
formiddagslur). Og det er jo noget rod.
Af hensyn til putningen kører vi dog et ret stramt program om eftermiddagen:
15.45-16.00: Ammes
18.00 Grøntsagsmos med kød + vand af kop
18.30 Bad
19.00 Ammes og godnat. (Vågner herefter en hel masse gange i løbet af aftenen og natten, det er det vi skal arbejde lidt med ;-). Sover dog som regel hurtigt videre)
Ud over at jeg selvfølgelig gerne vil høre dine tanker sådan generelt har jeg følgende spørgsmål:
- Når man skal have etableret en rutine hvad vil du så vurdere er det vigtigste? At tingene sker på samme tid hver dag (indstilling af biologisk ur) eller at de sker i samme rækkefølge hver dag (tryghed ved at vide, hvad der skal ske: når jeg har spist grød skal jeg sove, når jeg vågner bliver jeg ammet osv). Ideelt set er det vel begge dele, men det er jo så det jeg har lidt svært ved at få til at gå op i en højere enhed :)
- Hvis jeg skulle arbejde på at få nogle mere faste spisetider (frokost) vil du så vurdere at det var en god ide at prøve f.eks at få et fast stå op tidspunkt om morgenen, også selv om det betyder at jeg er nødt til at vække ham? Synes jo det er lidt synd at vække ham, og hånden på hjertet: jeg vil da som regel også selv gerne sove så længe som muligt, men hvis du mener det kan hjælpe os vil jeg prøve.
- Jeg prøvede for noget tid siden at indføre en fastere rutine, hvor jeg blandt andet trak den lidt mht søvn og måltider for at få tidspunkterne til at passe bedre. Det fik jeg kun en pylret dreng ud af, og som jeg har skrevet er det ikke noget jeg bryder mig om at gøre. Det fungerede slet ikke, men måske gav jeg op for hurtigt. Bør jeg prøve at presse ham lidt ind i en rutine, tror du han vil tilpasse sig det efterhånden? Og mener du det er i hans interesse (ellers vil jeg nemlig ikke gøre det)?
På forhånd mange tak for dit svar
Hilsen Mette