Svar: Middagslur, sove om aftenen og renlighed

16. juni 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karoline

Dejligt at høre fra dig igen, håber graviditeten skrider stille og roligt frem :o)

Du har som udgangspunkt ret, jeres dreng sover når han er træt og vågner, når han ikke har behov for at sove mere. Den samme regel gælder dog også om aftenen - han lægger sig til at sove, når han er træt, men protesterer naturligt højlydt, når han puttes og ikke føler sig parat til at sove.

Ingen af os kan sove på kommando og du kender det også fra dig selv. Hvis du f.eks. har et vigtigt møde næste morgen og tænker du vil gå tidligt i seng for at være mere veludhvilet, ja så kan du ikke sove og sådan er det også med børn.

Det er fint, at du gerne vil lade din dreng sove 3 timer i løbet af dagen, de dage hvor han har behov for det. Men det indebærer, at han ikke kan blive puttet allerede kl. 20.

De fleste børn på din drengs alder sover ikke mere end 13 timer i døgnet, nogle endda lidt mindre ... andre så lidt mere. Det vil ofte være fordelt således, at barnet sover 1½ time i løbet af dagen og 11½ time om natten. Hvis din dreng sover 3 timer i løbet af dagen, så vil nattesøvnen naturligt blive det kortere, så vil han kun sove ca 10 timer om natten. Han vil så f.eks. sove fra kl. 21-07 ... :o)

Så mit forslag er altså at I putter ham lidt senere, så han føler sig træt og parat til at sove. Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kunne sætte jer hos ham, gennemgå dagens oplevelser, læse en historie osv. alt det jeg ved at I er rigtigt gode til hjemme hos jer. Og så naturligvis også forsøge at markere og sende tydelige signaler om at det ikke er legetid, men sovetid nu!

I forhold til renlighed, så er det en proces som man fysiologisk modnes til, det betyder at koordineringen af hormoner, fornemmelsen af at man skal tisse, det at kunne holde sig og give slip på vandet osv. ikke er noget der kommer af sig selv, men noget der modnes i takt med ...

Annonce

... at barnet bliver ældre. Hos de fleste omkring 3 års alderen, hos nogen tidligere og hos andre senere.

Et godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Et andet godt tegn er at barnet selv viser interesse for at få bleen af og især hvis barnet begynder at komme og meddele, at der er noget i bleen og det gerne vil have en ren ble på.

Næste skridt er at barnet begynder at sige "nu tisser jeg" og sidste skridt er at barnet når at sige til lige inden, så man kan skynde sig på toilet eller potte.

Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for tidligt. Det er langt bedre at give barnet en succesoplevelse med en tør ble, end det er at fjerne bleen og give gentagende nederlag med våde bukser.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg anbefaler derfor at man giver barnet en bukseble på som fungerer som underbukser der hives op og ned, og så indfører man faste toilettider. Han skal ikke spørges om han skal tisse, men derimod tages i hånden "Kom vi går lige ud og tisser" og så prøver man. Kommer der noget er det dejligt, så har man en tør ble, som trækkes op igen. Kommer der ikke noget, så er det fint at man prøvede. Er bleen våd, så er det jo heldigt at man har en ny tør at få på og så prøver vi bare igen en anden gang.

De faste toilettider ligger når man står op, inden man går i seng, inden man løber ud for at lege, inden man kører op for at handle osv. Altså på de tidspunkter hvor vi andre normalt også går på toilettet :o)

Jeg vil derudover anbefale jer at I prøver at lade ham løbe i badebukser eller med bar numse ude i haven til sommer. Det kan gøre ham lidt opmærksom på at der rent faktisk sker noget, at han tisse og således være med til at give ham fornemmelsen af, hvad det er han skal mærke efter.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.