Svar: Tandbørstning - 5 mdr.
11. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Marianne
Det anbefales at I starter med at børste tænderne nu, hvor de kommer frem. Det anbefales at børste tænderne 2 gange dagligt - morgen og aften.
Det anbefales også at man bruger en lille smule tandpasta og hvorvidt du skal købe en børnetandpasta eller bruge den du bruger til dig selv, afhænger af flourindholdet og smagen.
Det anbefales normalt at man bruger samme tandpasta til børn, som vi bruger til os selv, hvilket vil sige en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm; MEN det anbefales så at man er opmærksom på i stedet at reducere mængden af tandpasta man bruger og ikke give barnet mere tandpasta end hvad der svarer til barnets lillefingernegl.
Noget voksen tandpasta er meget stærkt i smagen og her kan man så vælge en børnetandpasta, som ofte er mildere og som barnet derfor bedre kan lide, men man skal så sikre sig at flourindholdet er højt nok. Man skal også være opmærksom på at undersøgelser viser at flere tandpastaer (også dem specielt lavet til børn) indeholder mange skadelige stoffer, som f.eks. parfume og parabener. Derfor anbefales det at man vælger en tandpasta som er fri for disse ting.
Miljø og sundhed har i 2008 testet forskellige tandpasta og her består f.eks. både Sensodyne - gentle whitening, og Zendium (både til voksne og børn) testen. Vælger man at købe Zendiums børnetandpasta indeholder den flour som til voksne.
Så se dig godt for i jagten på tandpasta, når du nu skal i gang med tandbørstningen :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske