Svar: Mad, søvn, udvikling

9. juni 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det lyder ganske rigtigt som om at din dreng sover mindre end gennemsnittet og det lyder også som om at han er træt om aftenen, men af en eller anden grund har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen - måske fordi han sover sin middagslur så sent. I følge din plan sover han ofte først til middag kl. 16/17 og jeg tænker at en time her, måske netop giver ham den ekstra energi til at holde den kørende til sen aften.

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne prøve at indarbejde en rytme, hvor han ikke sover efter kl. 16, men stadig får to lure dagligt.

Jeg vil anbefale dig at prøve følgende rutine:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (og æblemos er fint, hvis han bedst kan lide det - det kan også kommes på bollen), frisk frugt eller bær i hånden at sidde med selv. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 10 og sover ca 45 minutter - vækkes. Dette for at sikre en tidligere middagslur.

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg og meget gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. og kan derudover også suppleres med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han har spist, hvad han kan. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl. 13.30 og sover her ca 1½ time, måske 2 timer. Kommer op senest 15.30-16. Start med at lade ham sidde op i barnevognen, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og tril ham en tur. Fyldt godt op med indtryk så kan du se når han er træt og parat til at sove og her lægger du ham ned og han sover. Måske har han brug for lidt mælk at sove på og det er helt okay.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, müsli, rugbrødsdrys osv. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han skal have det samme som I andre spiser, og fortsat både mad i bidder og suppleret med grøntsagsmos. Det kan være kartofler der moses med lidt sovs og stykker af frikadelle der gives ved siden af. Vand af kop.

Kan evt. tilbydes en godnatgrød eller måske en lille portion frugtgrød med mælk, som en del af putteritualet.

Puttes til natten med en flaske ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske og spiser den mere eller mindre i søvne og puttes igen.

Mit forslag er altså at du forsøger at ...

Annonce

... ændre på dagens rytme og at du her skal fokusere på at formiddagsluren ikke er for lang, fordi han så sover for sen en middagslur og derfor ikke er til at få i seng om aftenen. Så en kort formiddagslur og en længere middagslur - og en plan for dagen med måltider som beskrevet her - det burde kunne give en lidt længere nattesøvn og en mere rolig aften for jer alle.

Med hensyn til mad, så må I naturligvis forsøge jer frem, det er fint at bruge avokadomos som smørbart pålæg, give ham fiskefrikadeller osv. som nu. Det kommer nok stille og roligt, som du skriver og det lyder som om at der er fremgang i forhold til tidligere :o) - mit forslag er ud fra, hvordan han stille og roligt skal til at spise og håber det giver lidt idéer med på vejen. Det er fint at du bliver ved med at tilbyde variation og at du holder dig selv fast på, at han jo faktisk lyder til at trives meget godt :o)

Med hensyn til motorisk udvikling, så lyder han til at være rigtig godt igang med at kravle og det med at rejse sig ved tingene skal nok komme. I forhold til at sidde, så er det her vigtigt at han fortsat ligger på maven, men man må sige, at hvis han kan kravle, så må han have en vis styrke i ryg og nakke, så sidde burde han også kunne .... Han skal sidde i høj stol, når han spiser og når I sidder på gulvet må du have ham imellem dine ben, så han får lidt støtte, hvis og når han falder til siden.

Det lyder hos jer som om at han mister balancen og endnu ikke har lært sig at tage fra med hænderne og finde balancen igen - det lyder mere som et balance problem, end som et problem med manglende styrke i ryggen ... Derfor tænker jeg at det er jeres balance I skal styrke og det gør I ved at tumle med ham. Jo mere I kan svinge ham, dreje ham, vende ham op og ned, gynge med ham osv. jo mere stimulerer I hans balancecenter

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

En stor gymnastikbold han kan rulle hen over er en idé, en babygynge af den slags som man sidder i og gynger frem og tilbage vil være rigtig godt, at danse med jer, at blive svunget rundt, få luftture i jeres arme - det vil alt sammen være rigtig godt for hans motorik.

At jeres ældste dreng kunne gå rundt om bordet i en alder af 7 måneder - det var flot, men bestemt ikke noget man kan forvente, han har været lidt fremmelig af sin alder. Så pas på med at sammenligne de to :o)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene