Svar: Tandpasta
29. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Det anbefales normalt at man bruger samme tandpasta til børn, som vi bruger til os selv. Det vil sige en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm; MEN det anbefales så at man er opmærksom på i stedet at reducere mængden af tandpasta man bruger og ikke give barnet mere tandpasta end hvad der svarer til barnets lillefingernegl.
Det er let for en familie at bruge det samme og samtidig viser undersøgelser også at flere tandpastaer (også dem specielt lavet til børn) indeholder mange skadelige stoffer, som f.eks. parfume og parabener. Derfor anbefales det at man vælger en tandpasta som er sundhedsmæssigt i orden og at man så bruger den samme.
Miljø og sundhed har i 2008 testet forskellige tandpasta og her består f.eks. både Sensodyne - gentle whitening, og Zendium (både til voksne og børn). Vælger man at købe Zendiums børnetandpasta indeholder den flour som til voksne. Jeg nævner disse mærker fordi jeg tænker at de måske også findes hvor du bor ...
Så det anbefales altså at købe en sundhedsmæssig god tandpasta uden skadelige stoffer, at flourindholdet er mellem 1000-1500 ppm og at man bruger en mængde der svarer til barnets lillefingernegl.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske