Svar: Motorik og sovevaner

25. maj 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sanne

Det lyder som om at din datter generelt har det rigtig godt, men jeg kan godt forstå at du gerne vil have hende til at bevæge sig lidt mere. Det er også rigtig vigtigt for hendes motoriske udvikling at hun bruger sin krop og får stimuleret sin balance - derfor vil jeg foreslå dig at du gynger hende. Da hun er glad for og god til at sidde, så vil det være oplagt at købe en babygynge til hende, ikke en hoppegynge, men den type gynge, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne vende hende på hovedet, lade hende slå kolbøtter mellem dine arme - hun er for lille til at slå koldbøtter på gulvet, men du kan godt have hende liggende foran dig på gulvet og vende hende rundt op over dine skuldre og ned igen. Sid på gulvet sammen med hende, sid bag hende og hun ligger på gulvet på ryggen med hovedet mod dig og benene væk fra dig. Tag hende om livet og løft hende op over din skulder og løft hende tilbage igen.

Læg hende f.eks. også på maven hen over en stor gymnastikbold som du triller frem og tilbage. Jo mere du kan gynge hende, vende hende på hovedet osv. jo mere får du stimuleret hendes balance og jo bedre vil det være for hende og for hendes motoriske udvikling.

Du kan overveje om I skulle gå til noget gymnastik, stimulastik og tumlastik kaldes det ofte :o)

Med hensyn til søvn og mælkebehov, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen fortsat have behov for 3 flasker dagligt og de vil mest hensigtsmæssigt ligge tidlig morgen, aften og sen aften - at have dem på ydertidspunkterne giver plads til mere rigtig mad i maven om dagen og sikrer samtidig ofte en lidt bedre nattesøvn.

Din datters behov for mælk om natten kan således være et reelt behov og derfor lyder det umiddelbart som en god idé at give hende en flaske inden ...

Annonce

... midnat (inden I selv går i seng) så I på den måde måske kan være heldige at slippe for at skulle meget tidligt op. At få en flaske kl 05 vil faktisk ofte også være et reelt behov så man kan diskutere hvorvidt I i stedet skulle bibeholde en flaske inden middagsluren og så lade hende sove om natten, hvilket det er flot at hun rent faktisk kan ...

Hendes opvågning om natten kan ud over behov for mælk også handle om at hun måske sover for meget om dagen og jeg sender derfor en plan for dagen, så du kan se, hvad du nogenlunde skal forvente:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 12: rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden det kan være stykker af frikadelle, kogte pastaskruer og lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Puttes til middagslur og vælger I at springe flasken inden midnat over, så kan det være en god idé at give en flaske her, så hun stadig får sine 3 flasker dagligt.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, frugt, bær, evt. en lille smule tykmælk med frugtmos, revne æbler eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager osv. Maden tager udgangspunkt i det I andre spiser og der skal fortsat være moset mad som gives med ske eller gaffel suppleret med mad i stykker, som hun selv sidder med. Vand af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske kan gives, hvis hun ikke har fået flaske i løbet af dagen - igen så hun får sine 3 flasker dagligt.

Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne