Svar: Motorik og sovevaner
25. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Sanne
Det lyder som om at din datter generelt har det rigtig godt, men jeg kan godt forstå at du gerne vil have hende til at bevæge sig lidt mere. Det er også rigtig vigtigt for hendes motoriske udvikling at hun bruger sin krop og får stimuleret sin balance - derfor vil jeg foreslå dig at du gynger hende. Da hun er glad for og god til at sidde, så vil det være oplagt at købe en babygynge til hende, ikke en hoppegynge, men den type gynge, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne vende hende på hovedet, lade hende slå kolbøtter mellem dine arme - hun er for lille til at slå koldbøtter på gulvet, men du kan godt have hende liggende foran dig på gulvet og vende hende rundt op over dine skuldre og ned igen. Sid på gulvet sammen med hende, sid bag hende og hun ligger på gulvet på ryggen med hovedet mod dig og benene væk fra dig. Tag hende om livet og løft hende op over din skulder og løft hende tilbage igen.
Læg hende f.eks. også på maven hen over en stor gymnastikbold som du triller frem og tilbage. Jo mere du kan gynge hende, vende hende på hovedet osv. jo mere får du stimuleret hendes balance og jo bedre vil det være for hende og for hendes motoriske udvikling.
Du kan overveje om I skulle gå til noget gymnastik, stimulastik og tumlastik kaldes det ofte :o)
Med hensyn til søvn og mælkebehov, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen fortsat have behov for 3 flasker dagligt og de vil mest hensigtsmæssigt ligge tidlig morgen, aften og sen aften - at have dem på ydertidspunkterne giver plads til mere rigtig mad i maven om dagen og sikrer samtidig ofte en lidt bedre nattesøvn.
Din datters behov for mælk om natten kan således være et reelt behov og derfor lyder det umiddelbart som en god idé at give hende en flaske inden midnat (inden I selv går i seng) så I på den måde måske kan være heldige at slippe for at skulle meget tidligt op. At få en flaske kl 05 vil faktisk ofte også være et reelt behov så man kan diskutere hvorvidt I i stedet skulle bibeholde en flaske inden middagsluren og så lade hende sove om natten, hvilket det er flot at hun rent faktisk kan ...
Hendes opvågning om natten kan ud over behov for mælk også handle om at hun måske sover for meget om dagen og jeg sender derfor en plan for dagen, så du kan se, hvad du nogenlunde skal forvente:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden det kan være stykker af frikadelle, kogte pastaskruer og lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Puttes til middagslur og vælger I at springe flasken inden midnat over, så kan det være en god idé at give en flaske her, så hun stadig får sine 3 flasker dagligt.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, frugt, bær, evt. en lille smule tykmælk med frugtmos, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager osv. Maden tager udgangspunkt i det I andre spiser og der skal fortsat være moset mad som gives med ske eller gaffel suppleret med mad i stykker, som hun selv sidder med. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske kan gives, hvis hun ikke har fået flaske i løbet af dagen - igen så hun får sine 3 flasker dagligt.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske