Brev:
Motorik og sovevaner
25. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Motorik og sovevaner
Hej Helen
Jeg har lige nogle spørgsmål ang min datter på 8½ måned. Mit første spørgsmål går ud på hendes motorik, som jeg er lidt bekrymret for.
Min datter begyndte at sidde selv, da hun var 7 måneder og det hat hun gjort lige siden, problemet er bare at det er det eneste hun gør og vil. Hun triller ikke og har aldrig rigtigt gjort det, jo en enkel gang imellem, når hun er tvunget til det, for en gang imellem hun vælter til den ene side og derfor bliver nødt til at trille over på maven. Hver dag laver vi en øvelse i at jeg hjælper hende med at trille, men det ender altid i brok og gråd.
Det andet store problem som hænger sammen med at hun ikke vil/kan trille er, at hun ikke vil ligge på maven, hun bryder altid ud i gråd, selv om jeg lokker med spændende legetøj og jeg søger for at ligge ned ved hende, så hun har øjenkontakt med mig. Vi har ligget hende på mave fra da hun var helt lille, og hun synes det var ok, men har altid haft tendens til at ligge hoved ned på siden, som om det er rigtig hårdt for hende, men hvis jeg skal være ærlig, tror jeg, det er fordi hun er lidt doven, hvis man kan være det i den alder.
Den tendens med at ligge hoved på siden og gråd gør hun hele tiden og når hun vælter og kommer til f.eks at ligge på siden burde hun trille om på mave, men hun skriger og bliver liggende til jeg kommer og sætter hende op. Når hun sidder har jeg lagt legetøjet lidt væk fra hende, så hun skal kæmpe lidt for det, men hun rykker sig ikke ud af stedet og begynger at græde og venter på, at jeg skal give legetøjet til hende, for hun holder op. Fordi hun kun vil sidde nu, er hun nu heller ikke så vild med at ligge på ryggen mere, hvilke måske kunne giver hende lyst til at bevæge sig noget mere, men det gider hun ikke rigtigt mere. Hvad skal jeg gøre?
Mit andet spørgsmål går på hendes soverytme. Min datter har rigtigt godt, fra hun blev født. Plejer at sove til kl 6-7 Men lige pludselig er hun begyndt at vågne kl 4-5 om morgen, og selvfølgelig giver jeg hende noget at spise, for jeg tror selvfølge, at det er det, der er problemet, men nogle gange er hun ikke særlig sulten men bare frisk og det er også ok, meeen jeg synes nu, at det er rimelig tidligt at være frisk på. Tit putter jeg hende efter flasken og giver hende ren ble på, men det tager ca 1-1½ time, før hun overgiver sig til søvnen, jeg tror ikke, at hun er træt nok.
Vi prutter hende kl 20 hver aften og vi kan næsten ikke trække den længere, for hun er så træt, plus vi giver hende en flaske på 165 ml inden hun skal sove.. Vi droppede nat flaske (mellem 22-23) for ca 2 måneder siden og det gik fint i starten hun havde ikke behov for den, men nu har det ændre sig og hun ville ikke sove længere om morgen.
Nogle gange giver jeg hun tøj på, når hun har fået flaske hvis hun vågner f.eks kl 5 og sidder og lege lidt med hende, og der er hun tit træt efter 30-45 minutter og jeg putter hende igen, hvor hun så sover 1 til 2 timer.
Skal vi tilbyde hende natflake igen eller skal vi holde hende længere oppe, hvilke er svært, hvis hun ikke sove eftermiddagslur, hvilke hun ikke gider så tit.
Hilsen Sanne