Svar: Lidt hård mave, men hyppig afføring
21. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Magnus' mor
Det er meget normalt at små børn kan have afføring hyppigt, de tilbydes jo mange små måltider dagen igennem og faktisk er det en fordel at der er 'passage' og at maven fungerer ... Sålænge din dreng ikke har smerter, meget hård mave eller virker generet af sin afføring, så synes jeg ikke du skal ændre på laktulosen. Det samme gælder modsatte vej, - så længe han ikke har vandtynde og meget hyppige afføringer, er generet af syren i afføringen osv. så skal du ikke ændre på laktulosen.
Det lyder normalt at afførigen er blevet lidt mere formet i konsistensen nu hvor han får mere fast føde, det er jo ikke stenhårde kugler du beskriver og han er tydeligt ikke påvirket af det - han lyder til at stortrives :o)
På sigt skal hans mave naturligvis reguleres via kosten og du skal her være opmærksom på at det kan være en god idé at give ham grøntsagsmos to gang dagligt. Det kan også være en god idé at give ham frisk frugt og frugtmos som mellemmåltider eller som supplement efter et grøntsagsmåltid og ikke blande f.eks. sveskemos i grøntsagsmosen ...
Du skal også være opmærksom på at væskeindtag spiller en stor rolle og jeg vedhæfter mig her især ved at din dreng ikke får flaske eller amning sen aften. Det kunne faktisk være en god idé at give ham ekstra væske her, også fordi at i takt med at han spiser mere og mere skemad, naturligt vil indtage mindre og mindre væske i dagtimerne og derfor er det generelt en god idé at bibeholde mælk/væske i ydertidspunkterne.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 07.30-8.00: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Får han ikke min 400ml mme dagligt, så kan du give jern sammen med frugtmosen her, vand af kop.
Frokost 12: Øllebrød hver anden dag og grøntsagsmos hver anden dag, tilsætter stille og roligt kogt kød og fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur som nu ca kl. 13.30-14
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, evt. amning eller flaske - det afhænger også af hvor meget han har taget inden middagslur.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, lidt sovs kan gives på mosen, indmaden af en frikadelle kan blendes i mosen osv. Lav gerne mos af rodfrugter, tilbydes også her brødskorper, agurk osv. at sidde med selv. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten i egen seng ca kl. 20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske som spises mere eller mindre i søvne. Vigtigt for at sikre mælk/væske nok og dermed også naturligt holde bedre gang i maven ... :o)
Så mine tanker er at det er normalt det du beskriver, men at du godt stille og roligt kan begynde at variere indtaget af mad lidt mere, give lidt mere grøntsagsmos og også have fokus på mere væske/mælk så I på sigt måske helt kan undvære laktulosen :o)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske