Svar: Lidt hård mave, men hyppig afføring

21. maj 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Magnus' mor

Det er meget normalt at små børn kan have afføring hyppigt, de tilbydes jo mange små måltider dagen igennem og faktisk er det en fordel at der er 'passage' og at maven fungerer ... Sålænge din dreng ikke har smerter, meget hård mave eller virker generet af sin afføring, så synes jeg ikke du skal ændre på laktulosen. Det samme gælder modsatte vej, - så længe han ikke har vandtynde og meget hyppige afføringer, er generet af syren i afføringen osv. så skal du ikke ændre på laktulosen.

Det lyder normalt at afførigen er blevet lidt mere formet i konsistensen nu hvor han får mere fast føde, det er jo ikke stenhårde kugler du beskriver og han er tydeligt ikke påvirket af det - han lyder til at stortrives :o)

På sigt skal hans mave naturligvis reguleres via kosten og du skal her være opmærksom på at det kan være en god idé at give ham grøntsagsmos to gang dagligt. Det kan også være en god idé at give ham frisk frugt og frugtmos som mellemmåltider eller som supplement efter et grøntsagsmåltid og ikke blande f.eks. sveskemos i grøntsagsmosen ...

Du skal også være opmærksom på at væskeindtag spiller en stor rolle og jeg vedhæfter mig her især ved at din dreng ikke får flaske eller amning sen aften. Det kunne faktisk være en god idé at give ham ekstra væske her, også fordi at i takt med at han spiser mere og mere skemad, naturligt vil indtage mindre og mindre væske i dagtimerne og derfor er det generelt en god idé at bibeholde mælk/væske i ydertidspunkterne.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen ...

Annonce

... 05/06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 07.30-8.00: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Får han ikke min 400ml mme dagligt, så kan du give jern sammen med frugtmosen her, vand af kop.

Frokost 12: Øllebrød hver anden dag og grøntsagsmos hver anden dag, tilsætter stille og roligt kogt kød og fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur som nu ca kl. 13.30-14

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, evt. amning eller flaske - det afhænger også af hvor meget han har taget inden middagslur.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, lidt sovs kan gives på mosen, indmaden af en frikadelle kan blendes i mosen osv. Lav gerne mos af rodfrugter, tilbydes også her brødskorper, agurk osv. at sidde med selv. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten i egen seng ca kl. 20 som nu

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske som spises mere eller mindre i søvne. Vigtigt for at sikre mælk/væske nok og dermed også naturligt holde bedre gang i maven ... :o)

Så mine tanker er at det er normalt det du beskriver, men at du godt stille og roligt kan begynde at variere indtaget af mad lidt mere, give lidt mere grøntsagsmos og også have fokus på mere væske/mælk så I på sigt måske helt kan undvære laktulosen :o)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre