Brev:
Lidt hård mave, men hyppig afføring
21. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Lidt hård mave, men hyppig afføring
Hej Helen,
Så har jeg også fået mig meldt til din side, så jeg kan få gavn af dine gode råd.
Jeg har en lille søn (Magnus) på knap 6½ mdr. Han har lige siden fødslen været super sød, glad og nem. Han har dog haft lidt problemer med hård mave, især efter vi startede på skemad, da han var 5 mdr.
Da der på et tidspunkt gik 7-10 mellem han havde afføring, begyndte jeg at give ham lactulose (3 ml 2 gange dagligt), som har hjulpet ham rigtig godt. Jeg er dog kommet lidt i tvivl, om jeg evt. skal sætte hans dosis op eller ned. Den sidste uges tid er hans afføring blevet mere hård i det (modellervoks-agtig), og så har han afføring mellem 1 og 4 gange dagligt. Bare sådan en klat (nok på størrelse med en mandarin) hver gang. Han ligger som regel på maven og presser og ”brummer” , men han virker ikke ked af det. Jeg synes bare, det virker meget med afføring så mange gange hver dag, men det er så selvfølgelig bare sådan en lille modellervoks-agtig kage hver gang.
Hvad synes du, skal jeg mon sætte lactulosen lidt ned, så han ikke har afføring så mange gange? Eller op for at gøre konsistensen blødere? Eller bare lade det være som det er (han virker som sagt ikke generet af det og er glad, som han plejer)?
Han bevæger sig rigtig meget og har altid været utrolig aktiv. Han triller og kryber rundt overalt og elsker at hoppe. Han sover godt både dag og nat. Han får 4 måltider grød/mos, ammes 4 gange og får 1 flaske mme i løbet af et døgn, og derudover lidt brød, agurk eller appelsin i hånden. Vores dag ser ca. sådan ud:
Ca. kl. 05.00: Ammes. Sover videre i vores seng
Ca. kl. 07.30: Står op. Får øllebrød med sveskemos og vand i kop
Ca. kl. 10.00: Ammes og puttes til formiddagslur (sover ca. 1½-2 timer)
Ca. kl. 12.30: Får grød (oftest flerkornsgrød) og vand i kop
Ca. kl. 14.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur (sover 1½-2 timer)
Ca. kl. 16.30: Får frugtmos og vand i kop
Ca. kl. 18.00: Får grønsagsmos med sveskemos (forsøger også med blendet kød/fisk, men han er temmelig hysterisk mht klumper) og vand i kop
Ca. 19.00: Ammes
Ca. 20.00: Får flaske mme og puttes ca. 20.15
Derudover sætter jeg/vi ham i hans høje stol et par gang i løbet af dagen, mens jeg/vi spiser, hvor han får et stykke brød, agurk, appelsin el.lign., som han selv sidder med og gnasker i.
Hvad tænker du mht hans mave - er det normalt at have sådan ret tyk afføring relativt mange gange om dagen?
Mange hilsner fra Magnus' mor