Brev:
Dagssøvn kontra nattesøvn
21. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Dagssøvn kontra nattesøvn
Hej Helen
Jeg har egentlig bare lige et spørgsmål som undrede mig...
Når mit barn sover i barnevognen om dagen, kan han ofte sove omkring 2½ time i træk uden en lyd, sover bare så godt. Jeg kan putte ham om formiddagen uden problemer, han sover stort set med det samme. Om eftermiddagen puttes han også stort set uden problemer, jeg skal måske lige gå et par gange rundt om huset, men sover ellers fint herefter.
Om natten når han puttes i sin seng foregår det som regel også uden problemer, ammes og synger en sang - lægges i sin egen seng og sover efter ca 10 min, efter han lige har nuldret lidt i stofbleen. Så alle gangene foregår søvnen uden den store dramatik og forbindes for ham, tror jeg, med noget godt.
Men senere på natten fra omkring midnat af (puttes ca. 19.30), kan han vågne i et hyl, hvorefter jeg går ind til ham. Ofte ænser han ikke at jeg er der og sover videre uden at jeg gør noget, andre gange skal han lige have sutten eller hjælpes til at vende sig og lidt nusning for at falde til ro.
Og andre gange vågner han selvfølgelig for at få mad, sidst på natten - først på morgenen.
Men nogle gange (sjældent) kan jeg være oppe en 8-10 gange, (normalt 4-5 gange) hvilket er lidt opslidende. Jeg må indrømme, at jeg måske nogle gange er lidt for hurtig til at gå ind til ham, springer op af sengen som en gazelle og står ved hans side i løber at 10 sekunder... Men det er jo ikke altid at han "ved" jeg er der.
Men mit spørgsmål går egentlig på; hvordan kan det være at han sover så dejligt og "lydløst" i barnevognen om dagen og mindre godt om natten??? Selvfølgelig er det længere tid at ligge stille, men alligevel...
Håber du kan hjælpe mig med at opklare mit lille mysterie;-)
Kærlig hilsen Sanne