Dagssøvn kontra nattesøvn

21. maj 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Dagssøvn kontra nattesøvn

Hej Helen

Jeg har egentlig bare lige et spørgsmål som undrede mig...

Når mit barn sover i barnevognen om dagen, kan han ofte sove omkring 2½ time i træk uden en lyd, sover bare så godt. Jeg kan putte ham om formiddagen uden problemer, han sover stort set med det samme. Om eftermiddagen puttes han også stort set uden problemer, jeg skal måske lige gå et par gange rundt om huset, men sover ellers fint herefter.

Om natten når han puttes i sin seng foregår det som regel også uden problemer, ammes og synger en sang - lægges i sin egen seng og sover efter ca 10 min, efter han lige har nuldret lidt i stofbleen. Så alle gangene foregår søvnen uden den store dramatik og forbindes for ham, tror jeg, med noget godt.

Men senere på natten fra omkring midnat af (puttes ca. 19.30), kan han vågne i et hyl, hvorefter jeg går ind til ham. Ofte ænser han ikke at jeg ...

Annonce

... er der og sover videre uden at jeg gør noget, andre gange skal han lige have sutten eller hjælpes til at vende sig og lidt nusning for at falde til ro.
Og andre gange vågner han selvfølgelig for at få mad, sidst på natten - først på morgenen.

Men nogle gange (sjældent) kan jeg være oppe en 8-10 gange, (normalt 4-5 gange) hvilket er lidt opslidende. Jeg må indrømme, at jeg måske nogle gange er lidt for hurtig til at gå ind til ham, springer op af sengen som en gazelle og står ved hans side i løber at 10 sekunder... Men det er jo ikke altid at han "ved" jeg er der.

Men mit spørgsmål går egentlig på; hvordan kan det være at han sover så dejligt og "lydløst" i barnevognen om dagen og mindre godt om natten??? Selvfølgelig er det længere tid at ligge stille, men alligevel...

Håber du kan hjælpe mig med at opklare mit lille mysterie;-)

Kærlig hilsen Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!