Svar: Vil ikke bøvse om natten
20. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære NilleMor
Det er meget normalt at små børn ikke bøvser i forbindelse med et måltid, især om natten, og hvis barnet bare falder i søvn og derefter sover fuldstændig afslappet, så er det fint bare at lade barnet sovet. Man kan således ikke fremtvinge en bøvs...
Tilgengæld vil barnet ofte begynde at knirke lidt, smaske og ligge uroligt efter ca 40 minutter og det skyldes ofte at luften så er parat til at komme op. Nogle gange er man nød til at hjælpe barnet af med luften ved at tage barnet op, eller hjælpe med stillingsskift, andre gange vil barnet naturligt selv komme af med luften ved at gylpe lidt - det er netop tegn på at luften kommer ud. Derfor er det også vigtigt at barnet ligger på ryggen med hovedet drejet til siden, så barnet uden problemer kan komme af med luft og lidt overskydende mælk ...
Det er rigtig fint, hvis du om dagen kan forsøge at hjælpe ham med at spise godt og effektivt og også der hjælper ham med at komme af med luften - enten ved at få ham til at bøvse eller også ved at hjælpe ham med at prutte. Nogle børn bøvser ikke særlig meget, men skal jo af med luften og her kan man så hjælpe luften igennem hele systemet ved at give barnet lidt mavemassage, cykle med benene osv. Jo mere i holder gang i jeres drengs mave i løbet af dagen, jo bedre vil han også kunne sove videre uden at bøvse om natten.
Du skriver at amning om natten ofte tager en time og det lyder som om at du står op hver 3 time, for at give ham mad. Er det ikke muligt for dig at amme ham liggende? Det vil være betydeligt mere afslappende for jer begge og han kan spise i søvne og du kan bedre hvile dig, når du ligger i din seng og ikke behøver stige op hver gang. Han behøver i princippet ikke at bøvse hver gang han ammes om natten, men må faktisk gerne bare amme liggende og slippe brystet, når han har fået mad og sove videre ...
Prøv også når du lægger ham i lift eller seng, at holde ham let eleveret, du kan komme en sammerullet stofble eller et lille håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så han ligger lidt højere med hovedet. Det kan hjælpe ham til bedre at komme af med luften.
Vær også opmærksom på at det at sutte hjælper luft og mad videre i systemet, så en sut at sove på efter han er ammet godt og effektivt, kan være en rigtig god idé.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske