Svar: Transport med nyfødt, bekymringer omkring nr. 2 og vitaminer

14. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Camilla

Tak for dit brev og dejligt at høre at det er nu det sker - måske har du allerede født, når jeg svarer dig i dag ... Dejligt at du kom igennem alle flyvninger, at dit kursus forløb godt - dejligt at alle tidligere bekymringer viste sig at være ubegrundet :o)

Selvfølgelig kan du klare nummer to og det bliver dejligt for jer at være en lille familie på fire. Jeg blev så glad da jeg læste at far og storebror har det så godt sammen og at de er kommet endnu tættere på hinanden - det er super dejligt og virkelig guld værd, nu hvor der kommer en lille ny, som du alt andet lige må tage dig af. Det betyder dog ikke at du ikke stadig skal prioritere storebror, han har også brug for sin mor, så I skal naturligvis forsøge at fordele sol og vind lige, så godt I nu kan. Jeg ved at I tidligere havde adskillelse mellem far og søn i et år oppe at vende, godt at tingene ikke gik sådan ... :o)

Nå, men nu til dine spørgsmål ...

Med hensyn til turen til Berlin, så lyder det som en god idé at tage turen i bil. Det er en tur med flere ophold, blandt andet ophold på færge og jeres lillebror vil sagtens kunne ligge i stolen i 1½-2 timer og sove der. På færgen må han så ud af stolen, skiftes, have mad, ligge på et tæppe eller lignende, I kan gå rundt med ham osv. så der ikke er nogen belastning på ryggen og så må han ligge/sidde i sin stol igen, når I atter kører videre.

Det vil være rigtig godt at du en gang imellem tager din hånd ind under hans numse og hjælper ham til lidt stillingsskift, når han sidder i stolen, så han ikke sidder præcist på samme måde hele turen. I må også gøre lidt ekstra stop undervejs, hvis han bliver træt af at sidde i stolen - turen kan godt komme til at tage lidt ekstra tid og sådan må det være.

Med hensyn til dine tanker om at få nummer to, så er det meget normalt at man er lidt mere urolig 2 gang. Man tænker jo på storebror og hvad det betyder for ham, at der pludselig kommer en mere som han skal dele mor og far med, man tænker på om man vil kunne være der ligeså meget for ham, som for den lille, om man vil gøre forskel, vil elske dem lige højt osv. Man husker også tilbage på første fødsel og tiden lige efter - præcis som du også næver - det var lettere sidste gang, fordi I havde Nanny, det hele var planlagt, du kunne bedre prioritere din egen tid osv.

Hvis man har haft et godt forløb første gang, så er det naturligt at tænke "så let går det nok ikke anden gang" og hvis man har haft det svært første gang, så tænker man ofte "hvordan skal jeg nu klare det her..". Så en masse tanker, det er helt normalt og det er en del af forberedelsen, at have disse tanker. Du er helt normal! :o)

Jeg føler at jeg kender dig ret godt efterhånden, du har skrevet til mig længe og jeg ved at du elsker dine børn og din mand, men at du også har brug for at prioritere andet i livet. Det er vigtigt for dig, det betyder meget at du også kan have din karriere, at du til en vis grad har frihed til at gøre ting for dig selv - og det er helt okay. Måske skulle du læse bogen "moderskab som karrierefordel" ... Det er ærlig snak og jeg kan godt forstå at du er lidt urolig for det hele lige nu, det ...

Annonce

... er jo en helt anden situation end sidste gang. Men at I nu er i Berlin betyder jo ikke at det ikke kommer til at gå ligeså godt denne gang. Du har jo masser af erfaring med i bagagen - sidste gang var alt nyt, sådan er det ikke nu.

Det er rigtig dejligt at du gerne vil prioritere parforhold og du skal naturligvis tale med din mand om, hvordan I kan prioritere hinanden i den nye familie, hvor der skal være plads til både mor, far, storebror og lille ny. Det kræver nogle gange planlægning - hvor man tidligere har kunne være mere impulsive, når det kom til sex, - ja så er det måske noget man skal til at planlægge og aftale - selvom det for mange er helt utænkeligt at planlægge sex, ja så kan det være nødvendigt og det kan faktisk være med til at give både spænding og forventning.

Selvom man bliver forældre, så behøver man jo ikke glemme hinanden som par og bare det at du allerede nu tænker over det og giver udtryk for at det er vigtigt at parforholdet består, er jo super godt i forhold til at kunne handle og netop prioritere hinanden.

Nogle gange må man også prioritere anderledes anden gang, det kan være i forhold til f.eks. amning og flaske. Sidste gange prioriterede du at malke ud så din dreng kunne få din mælk på flaske, når han blive passet og du ikke var hjemme - denne gang vil du måske prioritere anderledes, vælger at bruge dine ressourcer på en anden måde og det er okay, det er jo netop afhængigt af situationen, overskuddet, tiden - der skal være tid nok til begge børn osv.

Jeg skriver det mere for at legalisere at du denne gange træffer andre valg, end du måske gjorde sidst - fordi det er det, som får hele jeres familie til at fungere bedst muligt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til vitaminer og grøntsager, så bevares der fortsat vitaminer selvom grøntsagerne koges og fryses, de rå grøntsager indeholder dog lidt flere vitaminer og mineraler end de forarbejdede grøntsager gør. Det anbefales at man optør frugt og grønt direkte fra fryser i gryden, når det skal varmes, fordi det derved bevarer smag, vitaminer og mineraler bedst.

Indhold af vitaminer, mineraler osv. varierer meget fra grøntsag til grøntsag, fra frugt til frugt - derfor anbefales det at man netop tilbyder barnet så stor variation som muligt og meget gerne varierer efter årstidens frugt og grønt.

Generelt indeholder grøntsager mange vitaminer, mineraler og antioxidanter. Grøntsager kan inddeles i grove og fine grøntsager og det handler blandt andet om indholdet af kostfibre. Det anbefales at man spiser flest af de grove grøntsager (alle slags kål, rodfrugter som knoldselleri, pastinak, gulerod, rødbede og løg, porrer, ærter, grønne bønner) og at man spiser mindre af de fine grøntsager (alle slags salat, agurk, tomat, peberfrugt, champignon og andre svampe, radiser).

Avokado er også godt at give til børn, de er især rige på E-vitamin og B6-vitamin og derudover indeholder de en del enkeltumættet fedt. Man kan lave avokadomos og smøre det på brøddet eller det kan spise med rejer og citron ...

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel - hvis ikke du allerede har født :o) Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor