Brev:
Transport med nyfødt, bekymringer omkring nr. 2 og vitaminer
14. maj 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej Helen,
Jeg er nu ved at være lige op over... har termin om et par dage med vores anden søn, og er meget spændte!! Som du måske kan huske, bor vi i udlandet, men jeg er hjemme for at føde. Jeg skal dog tilbage til Berlin, når den lille ny baby er omkring 2-3 uger gammel... og har et spørgsmål angående transporten.
Vi har købt en maxicosi 0-13 kilo, og skal først køre 1,5 time til færgen, derefter 2 timer med færge, derefter endnu 2 timer med bil. Kan en så lille baby klare den køretur i en maxicosi, hvor han ligger halvt ned, sidder halvt op? Eller skal jeg hellere tage flyet? Vi kan og vil ikke blive længere i DK, så vi skal have os alle transporteret hjem til Berlin på en eller anden måde....
Mit andet spørgsmål er af lidt mere psykologisk art... Jeg ville høre, om det er normalt, at man er lidt mere nervøs omkring nr. 2... Hvor vores første søn var et ønskebarn, som vi havde ventet længe på, var denne graviditet en stor overraskelse og i hvert fald ikke planlagt. Jeg havde svært med det i starten, da vi jo stod midt i en international flytning fra Afrika til Europa, jeg startede nyt job, og vi for første gang skulle være "fuldtidsforældre" uden al mulig hushjælp. Vi ville helt sikkert gerne have flere børn (også gerne flere end 2!), timingen var bare ikke "perfekt" og jeg var tit meget overbelastet og træt i denne graviditet.
At vores kontainer fra Afrika blev forsinket og vi nærmest "camperede" i vores halvtomme hus i Berlin (skiftede blandt andet ble på vores første søn på gulvet i 4 måneder!) gjorde det så ikke bedre. Kort sagt, jeg følte mig ikke hjemme det nye sted, og følte ikke at jeg kunne glædes ved, eller koncentrere mig om min graviditet, da der var så mange andre praktiske og psykiske udfordringer at tage sig af. Efter 4 år i en andet kultur, er det jo bekendt, at det tager lidt tid at vænne sig til en ny kultur igen!
Men da vi var til scanning, og den lille begyndte at sparke inde i maven på mig, blev jeg super glad og begyndte langsomt at glæde mig! Den sidste del af graviditeten har været god, og jeg synes endelig vi er ved at være kommet på plads i vores nye land, hus og roller! Alligevel har jeg gået og døjet med dårlig samvittighed i hele denne graviditet over at jeg ikke har glædet mig LIGE så meget over denne graviditet, og bekymrer mig meget, både om jeg nu kommer til at elske nr. 2 ligeså meget, om han bliver ligeså dejlig, om jeg kan finde ud af at være på barsel uden at gå ned med flaget (med vores første søn havde jeg jo ALTID hjælp og frihed, og jeg kom tilbage på arbejdsmarkedet efter kun 10 ugers barsel), bekymret om han nu er sund og rask, om parforholdet nu kan klare den belastning, der er forbundet med nr. 2 osv osv.
Jeg tror bare jeg har brug for lidt luft, og for at få af vide at jeg er "helt normal"! :-) Min fornuft siger mig jo, at det er helt OK at have sådan nogle tanker, mit hjerte siger mig, at jeg alligevel glæder mig mere end jeg tror (jeg går endda rundt og siger, at det i hvert fald ikke er sidste gang jeg skal være gravid), men jeg kan bare ikke slippe den DÅRLIGE SAMVITTIGHED og bekymringerne helt...
Har du nogle gode (og praktiske) råd til hvordan jeg kan tackle denne dårlig samvittighed og bekymring, både nu og når den lille nye kommer? Hvad kan jeg gøre for at bevare glæden og ligevægten i mit parforhold (som ellers fungerer ret godt, dog ikke uden konflikter), når vi nu står med et lille nyt barn og ikke får særligt meget søvn?
I øvrigt går det simpelthen så godt med vores første søn (som jeg jo har skrevet om mange gange før!). Han både spiser godt, sover godt, og er en rigtig glad og aktiv dreng. Min mand og han har også et fantastisk forhold, og laver så meget sjov sammen. Til syvende og sidst, jeg overlevede selvfølgelig turen til Sydafrika i 8. måned, og det var bare rigtigt dejligt at mærke, at både min søn, min mand og jeg sagtens kunne klare det. At de to så var kommet endnu tættere på hinanden, da jeg kom hjem, var bare et plus.
Til allersidst et spørgsmål omkring vitaminer og grøntsager: Hvordan er det med vitaminer - forsvinder de, hvis man enten koger eller fryser grøntsagerne ned? Jeg giver rå grøntsager til vores søn, men koger dem også ofte, og fryser retter ned. Hvilke grøntsager og frugter giver "flest" vitaminer? Han får mest æbler, ananas, gulerødder, broccoli, blomkål og tomater... nogle gange avocado.
Jeg håber at der er hoved og hale i dette brev!
Knus fra
Camilla