Transport med nyfødt, bekymringer omkring nr. 2 og vitaminer

14. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Transport med nyfødt, bekymringer omkring nr. 2 og vitaminer

Hej Helen,

Jeg er nu ved at være lige op over... har termin om et par dage med vores anden søn, og er meget spændte!! Som du måske kan huske, bor vi i udlandet, men jeg er hjemme for at føde. Jeg skal dog tilbage til Berlin, når den lille ny baby er omkring 2-3 uger gammel... og har et spørgsmål angående transporten.

Vi har købt en maxicosi 0-13 kilo, og skal først køre 1,5 time til færgen, derefter 2 timer med færge, derefter endnu 2 timer med bil. Kan en så lille baby klare den køretur i en maxicosi, hvor han ligger halvt ned, sidder halvt op? Eller skal jeg hellere tage flyet? Vi kan og vil ikke blive længere i DK, så vi skal have os alle transporteret hjem til Berlin på en eller anden måde....

Mit andet spørgsmål er af lidt mere psykologisk art... Jeg ville høre, om det er normalt, at man er lidt mere nervøs omkring nr. 2... Hvor vores første søn var et ønskebarn, som vi havde ventet længe på, var denne graviditet en stor overraskelse og i hvert fald ikke planlagt. Jeg havde svært med det i starten, da vi jo stod midt i en international flytning fra Afrika til Europa, jeg startede nyt job, og vi for første gang skulle være "fuldtidsforældre" uden al mulig hushjælp. Vi ville helt sikkert gerne have flere børn (også gerne flere end 2!), timingen var bare ikke "perfekt" og jeg var tit meget overbelastet og træt i denne graviditet.

At vores kontainer fra Afrika blev forsinket og vi nærmest "camperede" i vores halvtomme hus i Berlin (skiftede blandt andet ble på vores første søn på gulvet i 4 måneder!) gjorde det så ikke bedre. Kort sagt, jeg følte mig ikke hjemme det nye sted, og følte ikke at jeg kunne glædes ved, eller koncentrere mig om min graviditet, da der var så mange andre praktiske og psykiske udfordringer at tage sig af. Efter 4 år i en andet kultur, er det jo bekendt, at det tager lidt tid at vænne sig til en ny kultur igen!

Men da vi var til scanning, og den lille begyndte at sparke inde i maven på mig, blev jeg super glad og begyndte langsomt at glæde mig! Den sidste del af graviditeten har været god, og jeg synes endelig vi er ved at være kommet på plads i vores nye land, hus og roller! Alligevel har jeg gået og døjet med dårlig samvittighed i hele denne ...

Annonce

... graviditet over at jeg ikke har glædet mig LIGE så meget over denne graviditet, og bekymrer mig meget, både om jeg nu kommer til at elske nr. 2 ligeså meget, om han bliver ligeså dejlig, om jeg kan finde ud af at være på barsel uden at gå ned med flaget (med vores første søn havde jeg jo ALTID hjælp og frihed, og jeg kom tilbage på arbejdsmarkedet efter kun 10 ugers barsel), bekymret om han nu er sund og rask, om parforholdet nu kan klare den belastning, der er forbundet med nr. 2 osv osv.

Jeg tror bare jeg har brug for lidt luft, og for at få af vide at jeg er "helt normal"! :-) Min fornuft siger mig jo, at det er helt OK at have sådan nogle tanker, mit hjerte siger mig, at jeg alligevel glæder mig mere end jeg tror (jeg går endda rundt og siger, at det i hvert fald ikke er sidste gang jeg skal være gravid), men jeg kan bare ikke slippe den DÅRLIGE SAMVITTIGHED og bekymringerne helt...

Har du nogle gode (og praktiske) råd til hvordan jeg kan tackle denne dårlig samvittighed og bekymring, både nu og når den lille nye kommer? Hvad kan jeg gøre for at bevare glæden og ligevægten i mit parforhold (som ellers fungerer ret godt, dog ikke uden konflikter), når vi nu står med et lille nyt barn og ikke får særligt meget søvn?

I øvrigt går det simpelthen så godt med vores første søn (som jeg jo har skrevet om mange gange før!). Han både spiser godt, sover godt, og er en rigtig glad og aktiv dreng. Min mand og han har også et fantastisk forhold, og laver så meget sjov sammen. Til syvende og sidst, jeg overlevede selvfølgelig turen til Sydafrika i 8. måned, og det var bare rigtigt dejligt at mærke, at både min søn, min mand og jeg sagtens kunne klare det. At de to så var kommet endnu tættere på hinanden, da jeg kom hjem, var bare et plus.

Til allersidst et spørgsmål omkring vitaminer og grøntsager: Hvordan er det med vitaminer - forsvinder de, hvis man enten koger eller fryser grøntsagerne ned? Jeg giver rå grøntsager til vores søn, men koger dem også ofte, og fryser retter ned. Hvilke grøntsager og frugter giver "flest" vitaminer? Han får mest æbler, ananas, gulerødder, broccoli, blomkål og tomater... nogle gange avocado.

Jeg håber at der er hoved og hale i dette brev!

Knus fra
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder