Svar: Gylp i halsfolder
12. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Nillemor
Det er meget normalt at børn samler mælkerester i deres dobbelthager og det er godt at du er opmærksom. Det kan nemlig meget hurtigt udvikle sig til svamp og da han lyder til at være næsten hudløs, så skulle du måske lige tale med lægen om, hvorvidt han allerede har fået en svampeinfektion der skal behandles ...
Men ellers er det vigtigt at sørge for at holde halsfurerne rene og tørre. Prøv når du giver ham mælk, om du kan lægge en stofble ind under hagen på ham, så den suger mælken inden den løber ned i halsfolderne. Det er bedre at give ham en klud der suger undervejs i måltidet, fremfor at han ligger med en hagesmæk eller lignende, når han sover ... Simpelthen af sikkerhedshensyn.
Derudover er det som sagt vigtigt at du sørger for at holde halsfurerne rene og at der kommer luft til. Og det gør du bedst ved at vaske ham med en mild uparfumeret flydende sæbe. Du kan godt bruge en intimsæbe i halsfurerne, hvis du selv har en er det fint, du kan brug f.eks. Vivag - den findes også til babyer. Du kan også bruge en sæbe som Lactacyd i hudfolderne i halsen. Vask huden ren, skyl sæben af bagefter og tør så forsigtigt. Du kan duptørre med en stofble eller et blødt håndklæde. Det er dog også en god idé, hvis du kan komme til at føntørre det lidt - pas på det ikke bliver for varmt.
Det hjælper hvis du kan få din dreng til at ligge på maven, jo mere på maven, jo mere løfter han hovedet og jo mere luft kommer der ind imellem halsfurerne. Så prøv at få ham så meget på maven som muligt, så der kommer luft til.
Nogle familier køber også en lille batteridreven vifte, som de kan bruge til at blæse huden tør med, det er også en mulighed.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske