Svar: Lidt om protester og mad

10. maj 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære glade mor

Dejligt at du har kunne bruge mine tidligere svar og glæder dig til at modtage det næste ... :o)

Det er meget normalt at børn i især 7-10 måneders alderen virker mere pylrede, morsyge og irritable. De gider ikke rigtig ligge for sig selv og underholder man dem, så er det også kortvarigt godt, og så dur det heller ikke ... Det er en alder, hvor der sker rigtig meget med barnet både mentalt og motorisk og det lyder meget sandsynligt at din dreng lige nu bliver lidt frustreret over sin manglende fysiske formåen. Når han prøver at krybe frem for at få fat i legetøj, så får han skubbet sig baglæns, når han får flyttet på sig, så er det svært at finde en god stilling igen - han kan trille, han kan sagtens bevæge sig, men han mestrer endnu ikke at lægge sig i en god stilling igen.

Du må gerne hjælpe ham med at krybe over gulvet, du kan sætte dig bag ham og trykke ham skiftevis på den ene og den anden fodsål og hjælpe ham fremad. Du må også gerne tumle med ham og gøre alt det gode du allerede gør, det er rigtig godt for ham:o)

Det er ofte lettere at lære at kravle på gulvtæppe end det er at lære på et glat trægulv. Har man meget glatte gulve, vil barnet nogle gange trække sig frem over gulvet ved at bruge armene, fremfor benene.

Jeres plan for dagen er meget fin og indtaget af mælk lyder helt passende for hans alder. I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn trives med ca 6 flasker dagligt svarende til ca 600ml og i 10-12 måneders alderen vil 400ml sikre barnet jern til 1 års alderen. Ved siden af dette bruges mælk i madlavningen osv. præcis som I er igang med.

Det lyder som om at jeres dreng er god til at regulere sit behov for søvn selv og ikke som om at I behøver vække ham. Det lyder som om at han har en god evne til at falde i søvn om aftenen og i det hele taget overgiver sig fint til søvnen, når han puttes efter de signaler han sender. Derfor behøver du ikke vække ham, som det er lige nu. Hvis han modsat begynder at sove meget om dagen og afkorter sin nattesøvn uhensigtsmæssigt, så kan det være relevant at forsøge at ændre på hans dagsrytme, men lige nu fungerer det at lade ham styre det selv og så er det fint.

Det er fint at holde mængden af skemad nede så der fortsat er plads til mælk efterfølgende, det er med til at give ham større variation, det øger hans væskeindtag og holder maven godt igang. I takt med at han bliver ældre og får mere og mere mad i stykker, så vil han naturligvis spise anderledes. Du vil bruge grøntsagsmos som supplement til små rugbrødshapsere osv. og det vil være fint at kombinere disse ting fremfor at give ham meget store mængder skemad. Hvis han er meget sulten, så må han dog gerne spise 2 dl. grød eller mos, det er helt okay til så stor en dreng.

De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen kunne tygge - også uden tænder og det vil her være fint med lidt rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Det anbefales at man køber et blødt rugbrød, men højt indhold af fiber, men uden hele kerner. Shulstad levebrød kan være en mulighed eller bondebrød.

Med hensyn til ristede rugbrødsbjælker, så tænker jeg her på et gammeldags rugbrød uden kerner, som man skærer i humpler og rister i ovnen.

Børn der får noget i hænderne skal naturligvis altid være under opsyn, så de ikke får det galt i halsen. Det kræver stor øvelse at lære at sutte på noget og mærke efter, hvornår det kommer for langt tilbage i svælget og i starten skal man holde godt øje og også udskifte det barnet sidder med, når det er blevet for gnasket igennem ...

Sker uheldet at barnet får noget galt i halsen, så vil barnet normalt som en refleks begynde at hoste og maden blive hostet op i munden, nogle børn vil også kaste op - igen en refleks.

Det første du som mor skal gøre, hvis du oplever en situation, hvor dit ...

Annonce

... barn "fejlsynker", er således at tage det roligt og se, om ikke barnet selv formår at hoste maden op. Hvis det en sjælden gang sker at barnet får sunket maden på en måde, hvor du mener barnet har brug for hjælp og du tænker at vejrtrækningen stopper, så må du igang med førstehjælp.

Hold din hånd på panden og bøj barnets hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på barnet og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.

Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.

Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet "Heimlich’s manøvre", hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.

Hvis børn ikke trækker vejret og er bevidstløse så skal barnet lægges ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.

Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.

Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.

Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.

Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.

Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger

Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).

Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.

Der er mange steder som tilbyder førstehjælpskurser og det er en rigtig god idé at tage sådan et kursus.

Og så vil jeg også lige sige at du jo ikke nu skal gå helt i selvsving fordi jeg lige kort fortæller hvordan du yder førstehjælp - det er slet slet ikke sikkert at du nogen sinde får brug for det, jeg har lært det i kraft af min uddannelse:o) Og forøvrigt laver man nogle gange om på det, så det vigtigste er at du handler og det bedste du måske kan gøre er at ringe 112.

Du kan købe en bog om emnet "Førstehjælp til børn og spædbørn", du finder den i min bogguide under 'opslagsbøger'.

Tilsidst vil jeg lige sige at det ikke lyder som om at din dreng har ondt, hverken fra ører, mave eller lignende. Han kan naturligvis godt have lidt hævede polypper, der gør at han snorker, men han lyder jo i øvrigt til at trives og have det fint, så mon ikke det ændrer sig med tiden ... :o)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.