Brev:
Lidt om protester og mad
10. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Lidt om protester og mad
Hej Helen!
Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!
Det går rigtigt godt. Vores søn er nu 7 ½ måned, ca. 76 cm og ca.8.8 kg. Han er nem at putte og sover godt om natten. Han gylper efterhånden kun ganske lidt. Jeg har dog lige nogle ting, jeg gerne vil høre dine tanker om:
På mange måder er han en glad dreng. Han er meget nysgerrig og opmærksom, har let til latter og smiler til alle (er endnu ikke skeptisk overfor fremmede). Han har altid været enormt fysisk aktiv og har aldrig været meget for f.eks. at sidde på skød eller være i ro ret lang tid ad gangen. Generelt har han dog altid haft en tendens til forholdsvis hurtigt at blive lidt utilfreds. De sidste par uger har det dog været rigtigt slemt. Han klager og protesterer næsten konstant. Han kan faktisk kun afledes, når man tumler/leger vildt med ham, når han er på puslebordet eller i bad og i spisesituationer. Det er ting, som han elsker!
Det hjælper kun sjældent at være på arm. Han har altid været rigtigt glad for at ligge på gulvet og lege men klager og protesterer nu hele tiden, også mens han ligger og leger med et eller andet. Jeg synes, at vi generelt er gode til at stimulere ham og bruger hver dag meget tid på at synge, lave gymnastikøvelser, gynge i hængekøje, svingture, titte-borte-lege, ”vilde” lege på stor gymnastikbold, tur i barnevogn, hvor han sidder og følger med osv. Går også til babysvømning.
Han virker egentligt ikke mor-syg. Jeg tænker selv, om han for tiden kan være frustreret over ikke at kunne krybe rundt? Han ruller altid om på maven, når han lægges på gulvet. Når han ligger på maven drejer og drejer han tit rundt om sig selv i høj fart – på det sidste har han protesteret højlydt imens - men kryber endnu ikke. Jeg har også tænkt på, om noget kan forstyrre hans søvn og dermed gøre ham lettere pylret? Han sover godt om natten og som regel rimeligt godt om dagen. Han snorker rigtigt højt og har tænkt på, om han evt. kunne have forstørrede polypper?
Vi har for kort tid siden ”trappet ud” af grøn allomin, så han nu får blå (1). Hans mave er fortsat fint i gang, og han har afføring 1-3 gange dagligt. Men kan han evt. have ondt i maven efter udtrapningen? Har ikke på fornemmelsen, at det er ørerne, da der ingen problemer er ved putning. Det kan selvfølgelig også være en kombination af mange faktorer. Har du nogle tanker?
Kan man hjælpe ham med at lære at krybe? Han har altid helst villet ligge på maven, og har altid været god til det. Han har løftet overkroppen og strakt armene i flere måneder, men han løfter endnu ikke numsen eller kommer fremad. Er det lettest at krybe på trægulv?
Han bliver puttet mellem 19.30-20 og står som regel op mellem 6.45-7.15 (det kan dog være både tidligere og senere). Han sover typisk 8-9 timer i træk i første stræk om natten, så det er jo super flot. Vågner selvfølgelig nogle gange og skal have sutten. Han sover mellem 10-12 timer i alt om natten og mellem 1-4 timer om dagen. På et døgn sover han mellem 11-14 timer. Forestiller mig at 14 timer i døgnet er gennemsnitligt for et barn på hans alder, så det er vel ok, at døgnmængden varierer lidt?
En typisk dag ser sådan ud:
Ca. kl. 3.30-5.30 flaske. Sover videre hos os i vores seng
Ca. kl. 7.30-8.15 havregrød/majsgrød/øllebrød med frugtmos, vand af kop.
Ca. kl. 9.30-11 Får af og til lidt frugtmos og vand af kop og puttes til formiddagslur – tidspunktet er afhængigt af, hvornår han er stået op.
Ca. 12 grøntsagsmos med kød, vand af kop (det kan dog være noget senere, hvis han er puttet sent og sover en lang formiddagslur)
Ca. 13.30-15 flaske og puttes til eftermiddagslur
Ca. 16.30-17 flaske
Ca. 18-18.30 grøntsagsmos med kød, vand af kop. Agurkestav eller lignende.
Ca. 19.30-20 flaske og puttes
Vi prøver at holde fast i spisetiderne, men vi kan simpelthen ikke lave en soverytme for dagen. Han sover alt mellem 20 min. og 3 timer, når han sover lur. Sover han kun 2 gange ½ time på en dag, får han stadig en powernap om eftermidagen. Mit spørgsmål er, om jeg forsigtigt skal vække ham om morgenen ved f.eks. 7.30 tiden, hvis han stadig sover der? Eller vække ham fra formiddagslur, så det passer med, at han spiser ca. kl. 12, og så han ikke sover den længste lur der? Har spurgt om noget lignende før, men tænker, at det kan være anderledes, nu hvor han er ældre.
Han er vild med al skemad, han har altid været dygtig til det, og det har aldrig givet problemer. Han siger aldrig selv stop (ligesom med mælken…). Jeg stopper ham dog oftest efter 1 ½ dl, og han accepterer det fint og sidder efterfølgende og leger med sin ske. Jeg er meget i tvivl, hvor meget han må få pr. måltid nu? Må han få et par dl? Han vil altid gerne have flaske, så skemaden tager ikke pladsen. Han får som regel 4 flasker i døgnet, i alt ca. 650-750 ml. mme. Plus ca. 150-200 ml. mme i maden. Han vil gerne drikke vand af kop men får kun lidt ned.
Hvor meget mme og væske skal han have? Maven er i gang, og han har tunge tissebleer. Hvad er næste skridt ifølge hans madindtag? Evt. flere måltider? Kan man spise rugbrødshapsere uden tænder? Kan du anbefale en type rugbrød, som er god til de ristede rugbrødsbjælker? Jeg er altid så bange for, at det skal knække og sætte sig i halsen… Vi har desværre haft en rigtig ubehagelig oplevelse med et stykke appelsin galt i halsen. Hvad er det bedste at gøre, hvis ens barn får noget galt i halsen?
1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.
Kærlig hilsen den glade mor.