Svar: Trøske ...? Motorik?
10. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære 2g mor
Det lyder bestemt som om at din datter har fået en svampeinfektion i munden og den bør behandles. Du kan hos egen læge få en recept på midler der kan hjælpe på dette, f.eks. Brentan mundgel. Læg mærke til om hun også er rød i bleområdet, når børn har svamp (trøske) i munden, så går det ofte hurtigt igennem hele systemet og så har de det også i numsen. Hvis hun er rød for neden, så skal hun også behandles mod svamp der - her skal bruges en anden Brentan creme - også på recept hos lægen.
Da du ikke ammer, så er der ikke problemer med smitte til dig, det er godt :o) Men du skal naturligvis være opmærksom på rengøring og kogning af flasker, flaskesutter og almindelige sutter. Det er sådan at flasker, sutter osv. bør koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk, det er således ikke nok at skolde dem.
Sengetøj og lignende bør vaskes ved mindst 60 grader og vær meget omhyggelig med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv. Vær også opmærksom på at hun ikke må få en beskidt sut i munden, du bør ikke renses sutten i din egen mund inden du giver den til din datter, de bakterier du har i din mund kan godt give hende trøske, hendes sut bør derfor skylles under rindende vand fra hanen. Vær også opmærksom på at storebror ikke giver hende hans sutter ...
Det er svært at komme igang med maden, når hun nu har en svampeinfektion, men så snart den er behandlet og hun er i bedring, så vil hendes lyst til at spise og putte i munden forhåbentlig blive større igen :o)
Med hensyn til motorik, så er det meget normalt at børn i perioder holder op med at gøre ting, som de tidligere har kunne. Det handler ofte om at de øver andre færdigheder. Hvor din datter tidligere har rullet mere omkring og brugt sig selv motorisk, så er hun måske lige nu igang med at øve sin stemme og bruger energi på det. Prøv at lægge mærke til om hun pludrer mere, hviner mere, bruger sin stemme i både dybe og høje toner - så kan det være der hendes ressourcer er lige nu og når den perioder er ovre, så begynder hun sandsynligvis at bruge sig selv mere motorisk igen ...
Du må naturligvis gerne øve med hende, trille hende, vende og dreje hende, hjælpe hende med at blive bevæget. det er godt for hende, jo mere hun stimuleres på denne måde, jo bedre bliver hendes balance og dermed motoriske udvikling, så du må meget gerne aktivere hende og hjælpe hende med bevæglege.
Det er fra maveliggende stilling at hun lærer at krybe og senere kravle og det er rigtig vigtigt at hun stadig ligger så meget på maven som muligt :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske