Brev:
Tvillinger der græder meget / vil ikke sove i barnevogn
10. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Tvillinger der græder meget / vil ikke sove i barnevogn
Hej Helen.
Jeg skriver til dig da jeg synes selv jeg har prøvet alt og mangler virkelig hjælp.
Mine dejlige tveægget tvillinge drenge er 11 uger gamle, de blev født (sat igang) i uge 37+4 med fødsel vægt: 2730+3050. Havde en normal graviditet og fødsel. (Dog med sugekop på TV. A og TV.B fik hjælp til vejrtrækning da han kom ud, men kom sig hurtig - Aparga score 10 & 7)
Jeg ammede de første 3,5 uger fast og trappede derefter ned og da de var 5 uger gamle var de på 100% moderælderstatning (nan1) Fra de var 3 uger til de var 6 uger gik det helt uden de store problemer, de sov 2-2,5 timer formiddag, 2-2,5 timer eftermiddag og 1/2 - 1 time til aften - hvor jeg kunne ligge dem i barnevognen, trille en tur og de sov. De begyndte fra den ene dag til den anden at græde rigtig meget, utrøstelig gråd, vi kunne intet stille op. De spiste fint, men var bare rigtig ulykkelige. De have tydligvis mavekneb og kunne stikke i et skrig lige pludselig selvom de legede. Vi konstaterede at de havde kolik da skrigturene var op på 5 timer på et tidspunkt.
Vi prøvede alt muligt og det hjalp, de lange utrøstelige skrigture forsvandt (Vi giver dem dog stadig mylicon dråber), - men et nyt problem opstod: Jeg kan ikke få dem til at sove i barnevognen, de (tvilling B) vil ligge på min arm konstant. Når de leger - leger de max 20 min også bliver de sure og vil op - skriger meget. Jeg har problemer med at underholde dem om dagen, da de hurtig bliver utilfredse og det eneste der virker er en arm de kan ligge på. Det gør det rigtig svært for mig da jeg kun kan bære et barn af gangen, ligger jeg ham fra mig skriger han helt vildt.
Jeg har prøvet alt! Jeg troede på et tidspunkt at de kedede sig og at det var derfor de skreg. Jeg er på hele dagen hvor jeg prøver at underholde dem, snakker med dem, leger, laver gymnastik osv, men intet hjælper. Når de er vågen og leger, er de tilfredse og griner/smiler, siger lyde og spjætter rundt med arme og ben - de er aktive.
En typisk dag ser således ud hjemme hos os:
Vågner mellem 06.00 & 07.00 - får som regel flaske (afhæning af hvornår de har fået deres sidste flaske)
1 time efter de er vågen bliver de pylret / begynder at græde / - de er trætte. Jeg kan som regel ligge tvilling A i barnevognen, vugge ham lidt og han sover kort tid efter - Tvilling B er derimod meget anderledes. Jeg kan ikke få ham til at sove i barnevognen. Ligger jeg ham ud når han viser trætheds tegn skriger han kort tid efter - og vi snakker ulykkelig gråd, så han bliver helt mørkerød i hovedet og kan næsten ikke få vejret. Jeg tager ham selvfølgelig op og trøster ham. Jeg kan ikke få ham til at sove uden at jeg skal gå ham i søvne med ham på min arm, og helst med maven nedaf.
Det tager som regel en halv time at få ham til at sove, når han sover ligger jeg ham i barnevognen. Ca. 1/2 til 45 min efter vågner de. Det vil sige at tvilling A vågner når jeg har fået tvilling B til at sove. Tvilling B tager højst 1/2 time. Nu er kl. ca 8.30 (hvis de står op kl 7) og da de spiser ca hver 3. time har jeg 1. 1/2 time hvor jeg intet kan stille op. De er utilfredse, vil nogen gange ligge på legetæppe, men kun 10 min, så bliver de sure. Jeg prøver at snakke til dem, lave gymnastik, synge, tage dem op så de kan se sig omkring, men intet hjælper, kun i få min af gange.
Igen er det meget svært for mig da jeg kun kan have et barn af gangen. De for så der flasker nr. 2 når jeg ikke kan strække den mere, hvilket som regel er under 3 timer efter 1. flaske. Efter anden flasker starter det hele forfra. De leger kort og bliver hurtig trætte igen. Jeg putter tvilling A, og går rundt med tvilling b på armen indtil han sover og putter ham i barnevognen også. Efter flaske 2 sover de nogen gange 1/2 time hvor de så kommer ind - og det hele starter forfra. De er utilfredse, vil ikke lege, er ikke sultne idet de næsten lige har spist - igen ved jeg ikke hvad jeg skal stille op da de vil hænge på mig og jeg skal nærmest gå hoppende rundt. Andre gange sover de 2-3 til efter flaske 2, men andre gange sover de først deres 2-3 timer efter flaske 3.
Når de tager deres 2-3 timer er de nemmere at underholde når de kommer ind, de er udhvilet er klar på at lege. Dog går der max 1/2 time også er jeg på den igen. Min kæreste er hjemme kl 15.30 hver dag, hvilket er mit højdepunkt for dagen, idet der er et ekstra sæt hænder. Sen eftermiddag sover de igen 1/2 time hvor putte ritualet er det samme. De får godnat flaske mellem 19-19.30 og sover omkring kl 20.00. De vågner igen omkring 23-24 tiden og for flaske og igen mellem 02-04 og igen mellem 05-07. Som regel sover de okay om natten men vi har dem tit liggende i vores seng da de er urolige - nogen dage er de klar til at stå op kl 05.00 og vi kan om ingen omstændigheder få dem til at sove mere, de skriger indtil de kommer op!
De er også urolige i barnevognen, er derude tit og gi sut og trøst. De drømmer meget og har tit en bøvs eller gylp de skal af med og vågner ved det. Vi har haft dem bla. til kiroprakter som sagde de havde mange spændninger i kroppen (mest TV. B) dette skulle der være løsnet op for nu.
Jeg har virkelig prøvet alt. Jeg har prøvet at give dem en flaske lige inden de skal ud og sove for at se om det kunne gør at de vil sove længere om formiddagen - det hjælper ikke. Jeg har prøvet at svøbe dem - det hjælper ikke. Jeg har købt alverdens legesager/tæpper osv for at være sikker på de ikke keder sig - det hjælper ikke, de finder det uinteresant efter kort tid. Jeg har prøvet at sætte dem op i barnevognen for at gå en tur med dem mens de er vågen så de kan kigge rundt, men det vil de absolut heller ikke. Jeg har prøvet bæresele/slynge, det hjælper ikke, de vil ikke være i den. Jeg har prøvet at sætte dem i skrå stol/Autostol det hjælper ikke, de vil ikke. Når jeg ligger tvilling B i barnevognene har jeg prøvet at stå hos ham, holde ham i hånden, nærmest kravle ind i liften så han kan mærke jeg er der, snakke beroligende, lagt sutteklud, lagt min sove t-shirt så han kan lugte mig, købt livmoderbamse, jeg har prøvet og tage liftene op så de ligger på en madras ved siden af hinanden for at berolige hinanden, jeg har prøvet at ligge ham ud så snart han giver første gab og modsat lagt ham ud når han er virkelig træt, givet kamille the for at berolige ham inden men INTET hjælper, han skriger så snart jeg ligger ham i barnevognen. Han vil op og gåes rundt med indtil han falder i søvn, hvilket er meget svært for ham, både om dagen og om aften. Jeg føler virkelig at jeg af og til forsømmer TV. A idet han er den tålmodige og for lov at ligge når jeg går rundt med TV. B.
Et andet problem er at de ikke vi sidde i deres autostole i bilen. I modsætning til mange andre børn, falder vores drenge ikke til ro ved at køre bil. Vi kan nærmest ikke få dem derud og en køretur ender altid i maridt da de stikker i et skrig, virkelig ulykkelig skrig. Vi er meget hjemme, vi har kun været ude til det mest nødvendige, vi føler ikke rigtig at vi kan tage dem med nogen steder, specielt fordi vi hverken kan ligge dem i barnevognen og gå nogen steder med dem eller sætte dem i bilen. Intet vil de, det er synd for dem, for jeg føler ikke de kan finde ro (mest TV. B).
De for ca. 150ml NAN1 mellem 8-10 gange i døgnet.
Jeg ved dette brev kan virke lidt uoverskueligt men jeg mangler virkelig mest hjælp til følgende:
1) Hvordan for jeg tvilling B til at sove i barnevognen UDEN jeg behøver at gå rundt med ham på armen / Hvordan for jeg ham til at falde til ro.
2) Hvordan kan jeg underholde/Stimulere mine børn noget mere så de ikke bliver utilfredse så hurtig??
3) Gør jeg noget forkert, griber jeg tingene forkert an?? Misforstår jeg deres signaler evt?
Vi har næsten aldrig besøg mere da vi ikke kan overskue hverken at få besøg eller at tage nogen steder idet hele dagen går med et barn på armen. Min arm er efterhånden temmelig øm og jeg håber ikke det ender med en overbelastet arm, for så er jeg virkelig på den.
Vi vil gøre alt for vores børn, men vi er bare så kede af at vi ikke kan tage dem med ud og rundt i byen og viser dem frem.
Jeg troede/tror og håber på at det "bare" er en fase de skal igennem, men den fase har været i 5 uger nu. Drengens far/min kæreste har været nødt til at holde mere barsel, men er begyndt på job igen. Han er ofte hjemme og hjælpe fra arbejde, ide´jeg har svært ved at have dem selv nogen gange når de er bøvlet.
Vi håber virkelig at du kan hjælpe os med at hjælpe vores børn til en meget roligere og gladere hverdag!
Kærlig hilsen
Tvilling mor & Tvilling far til 2 dejlige drenge.