Svar: Svømning - 10 mdr.
8. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Lea
Dejligt at I har gået til svømning så længe, det lyder rigtig godt :o)
Det bedste for din dreng er at være i varmtvandsbassinet, her kan han være i længere tid, ofte op til ½ time af gangen og vil nyde det rigtig meget.
I forhold til vandtemperaturen i svømmehaller herhjemme, så siger man normalt følgende:
26 grader er en god temperatur for konkurrencesvømmere, da de bliver for varme i 28 grader.
28 grader er koldt, men en OK temperatur for voksne, hvis man rører sig konstant og er meget aktiv.
29 grader er nok det varmeste for et egentligt motions svømmebassin. Til gengæld er det en absolut minimumstemperatur for et badeland.
30 grader er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe.
31 grader er lidt koldt i et varmtvandsbassin.
32 grader er minimum i et varmtvandsbassin hvis det skal være rart. 32 grader kræver at man bevæger sig hele tiden og også sørger for at børnene er aktive hele tiden. Ved 32 grader kan alle være i bassinet, men børn under 3 år, skal aktiveres hele tiden, så de ikke kommer til at fryse. I lave bassiner hvor man ikke får sig rørt, er 32 grader dog for koldt.
33 grader er lækkert i et varmtvandsbassin. Man har det dejligt varmt og kan røre sig.
34 grader er en absolut luksus og rigtig godt til små børn. Her kan de bevæge sig rundt og bliver også varme når de bevæger sig. Det er en god temperatur at gå rundt i vandet med sit barn, hvilket man jo skal når man går til babysvømning.
Så hvornår du kan tage ham i det almindelige bassin afhænger af hvor varmt vandet er. Hvis det ikke er mere end 28 grader, så bør I holde jer til varmtvandsbassinet de næste par år.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske