Svar: Sorg

8. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marianne

Det gør mig ondt at høre at din mor er syg og skal opereres. Det lyder dog som en fin beslutning at tage til Norge og være sammen som familie - og det er fint at du tager din dreng med.

Børn tager som udgangspunkt ikke skade af at deres forældre kan være kede af det en gang imellem, det er menneskeligt at vise følelser og det er vigtigt at vise, at man som voksen også kan blive ked af det en gang imellem.

Det er nok begrænset, hvor meget du kan forklare din dreng inden besøget og det er også begrænset, hvor meget han vil kunne forstå. Du kan naturligvis godt fortælle ham at mormor er syg og at I skal op at besøge hende, fordi hun er på hospitalet. Du kan også foreberede ham på at mormor vil se anderledes ud end hun plejer, at hun vil have noget andet tøj på, at hun måske vil have drop i armen osv. - alt det der ofte hører til, når man er på sygehuset så han ligesom er forberedt på dette.

Han vil ikke kunne forstå graden af sygdom, at man kan være mere eller mindre alvorligt syg, men han kender sandsynligvis godt til selv at være syg og det kan være en god idé at tale med ham om, hvordan han selv har det, når han er syg. "Kan du huske, da du var syg, så lå du i sengen, du var træt, så kunne du ikke rigtigt spise og ...

Annonce

... mor skulle måle din temperatur.." eller hvad du nu kan minde ham op - og så på den måde tale lidt generelt med ham om, hvordan man har det, når man er syg.

Hvis han ser eller mærker at du er ked af det, hvis du græder, så forklar ham at du er okay, at det ikke er på grund af ham, men fordi din mor er syg. Fortæl ham at alle mennesker græder, når de er kede af det, at man naturligt bliver ked af det en gang imellem uanset om man er barn, voksen, gammel, ung. At græde er noget vi alle gør.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Han vil sandsynligvis ikke synes det er mærkeligt at du græder, han vil nok snarere have lidt svært ved at finde ud af hvad han skal gøre ved det. Han vil sandsynligvis prøve at trøste dig lidt, ligesom du trøster ham, når han er ked af det. Det vil være naturligt at han forsøger på dette og det er helt fint. Men det er her naturligvis også vigtigt at du ikke bryder sammen, du må gerne græde, han må gerne opleve at du er ked af det - men du skal forsøge at have samling på dig selv. Magter du ikke dette, så er det en god idé at du går væk et øjeblik og lader en anden tage sig af din dreng lige der, hvor du har brug for at være lidt alene :o)

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre :o) Rigtig god bedring til din mor, krydser fingre for det bedste.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla