Svar: Sorg
8. maj 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Marianne
Det gør mig ondt at høre at din mor er syg og skal opereres. Det lyder dog som en fin beslutning at tage til Norge og være sammen som familie - og det er fint at du tager din dreng med.
Børn tager som udgangspunkt ikke skade af at deres forældre kan være kede af det en gang imellem, det er menneskeligt at vise følelser og det er vigtigt at vise, at man som voksen også kan blive ked af det en gang imellem.
Det er nok begrænset, hvor meget du kan forklare din dreng inden besøget og det er også begrænset, hvor meget han vil kunne forstå. Du kan naturligvis godt fortælle ham at mormor er syg og at I skal op at besøge hende, fordi hun er på hospitalet. Du kan også foreberede ham på at mormor vil se anderledes ud end hun plejer, at hun vil have noget andet tøj på, at hun måske vil have drop i armen osv. - alt det der ofte hører til, når man er på sygehuset så han ligesom er forberedt på dette.
Han vil ikke kunne forstå graden af sygdom, at man kan være mere eller mindre alvorligt syg, men han kender sandsynligvis godt til selv at være syg og det kan være en god idé at tale med ham om, hvordan han selv har det, når han er syg. "Kan du huske, da du var syg, så lå du i sengen, du var træt, så kunne du ikke rigtigt spise og mor skulle måle din temperatur.." eller hvad du nu kan minde ham op - og så på den måde tale lidt generelt med ham om, hvordan man har det, når man er syg.
Hvis han ser eller mærker at du er ked af det, hvis du græder, så forklar ham at du er okay, at det ikke er på grund af ham, men fordi din mor er syg. Fortæl ham at alle mennesker græder, når de er kede af det, at man naturligt bliver ked af det en gang imellem uanset om man er barn, voksen, gammel, ung. At græde er noget vi alle gør.
Han vil sandsynligvis ikke synes det er mærkeligt at du græder, han vil nok snarere have lidt svært ved at finde ud af hvad han skal gøre ved det. Han vil sandsynligvis prøve at trøste dig lidt, ligesom du trøster ham, når han er ked af det. Det vil være naturligt at han forsøger på dette og det er helt fint. Men det er her naturligvis også vigtigt at du ikke bryder sammen, du må gerne græde, han må gerne opleve at du er ked af det - men du skal forsøge at have samling på dig selv. Magter du ikke dette, så er det en god idé at du går væk et øjeblik og lader en anden tage sig af din dreng lige der, hvor du har brug for at være lidt alene :o)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre :o) Rigtig god bedring til din mor, krydser fingre for det bedste.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske